Welke vogels kunnen mensen aanvallen?

Ik werd vanavond tot 4 keer toe aangevallen door een kraai achtig beest. Ik weet niet zo veel van vogels maar hij leek op onderstaande foto.

Kan het kloppen dat kraaien dit doen?
Waarom doen deze beesten dit? Bescherming van territorium? Doen nog meer vogels ( in NL) dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
14.3K

Het beste antwoord

Waarvan ik het weet zijn kraaien, zwanen, gansen en eenden. Eigenlijk zijn veel vogels beschermend en agressiever zodra het inderdaad om hun nest gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

buizerts ganzen zwanen en ook ooievaars.
gaat op terretorieum. en nest bewaaking. gewoon doorlopen en er is niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kraaien en Kouwen (die lijken op die van de foto maar hebben mooie blauwe oogjes) zijn wat brutaal. Hun jongen vliegen op dit moment uit, of vallen soms uit het nest. Bij ons zitten er een hoop voor de deur in het plantsoen. Als ik thuis komt zit er vaak een zielig klein kouwtje voor de deur die nog niet goed kan vliegen. Ik pak ze meestal op en zet ze ergens in de bosjes. Alle kouwen gaan dan boven je hoofd vliegen. Een beetje aggressief, maar niets van aantrekken. Ze proberen je weg te jagen en de jongen te beschermen.

In principe doen alle vogels dat, maar de wat grotere hebben wat meer lef. En ze merken heus wel dat je bang bent. Als ze te dicht bij komen of echt vlakbij je hoofd circelen, geef er een dan een mep. Waar je wel bang voor moet zijn is een zwaan. Die mept terug en geloof me, met zijn vleugels breekt die zo je been.

Toegevoegd op 12-06-2009 00:51:20
NB. Jouw foto is een kraai, de mijne een Kouw.

Toegevoegd op 12-06-2009 08:18:13
Naschrift: Rieneke merkte terecht op dat het breken van benen door een zwanevleugel overdreven is. Zwanen zijn niet aggressief, hoewel ze als ze jongen hebben deze wel verdedigen. Een klap met de vleugel kan dan wel hard aankomen. Ik laat dat maar verder aan de echte deskundigen zoals Rieneke (ervaring dierenambulance) en Jan Beekman (zie link):

http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang31/22/09b.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dat van die zwaan is echt onzin hoor!
ik werk op de dierenambu/vogelasiel, en heb al heel wat zwanen bij kop en kont gepakt, en m'n benen zijn nog steeds heel ;p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Rieneke,
Op Goede Vraag staat het tegendeel, maar jouw ervaring zegt eigenlijk genoeg. Ik zal het even aanpassen als naschrift. Dank je wel!
Ik werk op een bouwplaats waar meeuwen graag nesten...geloof me; meeuwen vallen mensen aan! Ik heb een zwaan een auto zien aanvallen en ganzen pakken wat ze pakken kunnen. Als de kroost hulpeloos genoeg is doen ouders alles....net als mensen.

Toegevoegd op 12-06-2009 01:02:16
kraaien en en kauwen zijn gek genoeg de duivels vogels en dat betekent waarschijnlijk dat je een heks bent. Drijf je als je zwemt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het zeker van kraaien. Die kraaien treiteren elk levend wezen volgens mij. Ik ze (nep) duikvluchten op een kat zien maken, ik heb ze achter een reiger aan zien vliegen, ik heb ze een eekhoorntje aanzien vallen.

Ik koop later een bugs, dat weet ik wel. Die vervelende beesten ook. Ze zijn toch niet beschermd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans dat het een kauwtje is is groot, kraaien nestelen vaak wat meer uit de buurt van woningen, maar i.h.a. gaan vogels die vroeger schuw waren steeds meer in de stad wonen, dus het kan wel.
Ben zelf ook wel eens aangevallen door een kauw om deze tijd van het jaar, ze verdedigen hun nest of slecht vliegende jongen, niets om je druk over te maken.

Toegevoegd op 12-06-2009 01:45:17
Albatrossen schijnen ook drenkelingen aan te vallen; lijkt me minder prettig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat doen ze.
Ik heb een keer gezien dat ze een konijn een weg op probeerden te jagen. Het zijn heel intelligente beesten.
De film Birds van Alfred Hitchcock was niet helemaal fantasie. De film was dat uiteraard wel.
Op 3FM wordt af en toe aandacht gegeven aan een man en zijn probleem dat zijn auto door kraaien wordt aangevallen. Ze laten dan ook een adviseur aan het woord. Het is nu al twee keer behandeld.

Andere vogels zijn inderdaad ganzen, zwanen en alle kraaiachtigen. Zeker als ze een nest met jongen moeten verdedigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alle roofvogels doen dat... Zelfs kleine zangvogels als je het nest rooft...

En op het station lopen soms vreemde vogels rond die dat ook doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik had een merelnestje in de tuin heb er prachtige fotos van kunnen maken ging iedere ochtend even kijken tot op een ochtend het nestje leeg was geroofd door de eksters die ook in de tuin aanwezig waren maar de merel moeder en vader die viellen mij aan waarschijnlijk omdat ze dachten dat ik er wat mee te maken had
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben eens op een camping 2 X aangevallen door een boerenzwaluw. Ik kreeg een harde pik op mijn achterhoofd en zag het beestje langs mij heen scheren. Van een afstandje heb ik verbaasd staan kijken naar wat hier aan de hand was. Het bleek dat het zwaluwnestje onder een dakrand van het toiletgebouw zat, en dat ik daar op een halve meter langs en onderdoor was gelopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aantal jaren geleden ben ik in de Heemtuin Zaandam diverse keren door een groep halsbandparkieten aangevallen. De aantallen varieerden van drie tot ongeveer twaalf. Zeer beangstigend. Dit gebeurde nadat een groep boomwerkers in de broedtijd de top en enige takken van een grote schuinstaande boom hadden gesnoeid.