Zijn vogelasiels zinvol?

of verstoor je de natuurlijke selectie, door zieke, zwakke en gewonde dieren weer op te lappen en uit te zetten?

Rieneke1
14 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn ziekenhuizen zinvol?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,zeer zinvol zelfs. Je kunt m.i. een ziekenhuis niet vergelijken met een dergelijk asiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook een goede vraag hoor Mmm, dan maak je het wat algemener. Nog algemener zou zijn: "Is het (moreel / ethisch) verantwoord, of bijvoorbeeld is het slim dat wij mensen ingrijpen in evolutie door de manier waarop we met dieren / gezondheidszorg omgaan. Nou ja ik stel het weer eens een beetje krom, maar hoe je het ook wendt of keert, ik blijf het interessante materie vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk was 't geen vraag, maar echt een antwoord. Helaas is ie verplaatst naar reachties.
Want mijn antwoord is dus eigenlijk: als je 't antwoord weet op die tegenvraag, weet je ook 't antwoord op de hoofdvraag (voor jezelf).

Het beste antwoord

Ja, ik vindt van wel. Ik denk dat het grootete gedeelte van de vogels die bij de vogelasiels terrecht komen gewond zijn geraakt door het toe doen van de mens. Denk maar eens aan de vogels die met olie besmeurd zijn of een zwaan die een vishaak in zijn snavel heeft. Ik vindt dat deze vogels niet daar zijn gekomen ten gevolge van zwakte en dat we door ze weer op te lappen de natuurlijke selectie verstoren. Ze zijn daar komen door het toe doen van de mens. Dan moeten we er ook maar weer voor zorgen dat ze straks weer rond kunnen vliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jaren lang hebben we eenden in de winter als er veel ijs was brood gegeven, daardoor ontstonden er broodeenden die in een warme zomer allemaal botulisme kregen en dood gingen, dus alleen door onze welgemeende hulp!
Via die zieke eenden zijn er ook duizenden andere wilde watervogels dood gegaan.
Slachtoffers van verkeer of olie moet je zeker helpen indien mogelijk, dat vind ik wat anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Ed, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar daar gaat mijn antwoord toch helemaal niet over?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik bedoel met het voorbeeld dat goedwillende hulp aan vogels ook verkeerd kan uitpakken, het helpen van verkeer en olie slachtoffer vind ik prima, maar alle zwakke en zieke vogeltjes helpen is onzin, en daar help je de natuur niet mee.
beetje misverstand denk ik:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt Ed, ben het grotendeels wel met je eens. De zwakkere dieren zullen het uiteindelijk toch niet redden in de natuur. Maar in mijn antwoord heb ik het toch over voornamelijk de dieren die slachtoffer zijn geworden door menselijke 'fouten' of toedoen?
Deze dieren kun je niet aan hun lot over laten.
Maar daar ben jij het ook wel over eens begrijp ik. Vandaar dat ik jou reactie ook niet helemaal begrijp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
he he gelukkig, misverstand, ieder ziek vogeltje help ik ook, natuurlijk doe ik dat, tegen beter weten in.

Andere antwoorden (8)

Als je "vogels"vervangt door katten Rieneke, is het dan wel zinvol?
Nee,in mijn ogen is dat niet zinvol,zelfs in bepaalde gevallen niet voor mensen. Als je soms ziet en leest bij premature geboortes,waarbij baby's allerlei gebreken vertonen en ook weer opgelapt worden voor een leven wat van ellende en lichamelijke gebreken aan elkaar hangt en dan toch nog vroeg moeten sterven,dan is mijn antwoord: nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Ed. Jij begrijpt mijn intentie tenminste.
Ja ik vind van wel. Anders zou je ook de vraag kunnen stellen zijn ziekenhuizen zinvol.

Vaak komen beesten in een asiel/ opvang, omdat de mens er een zooitje van heeft gemaakt. Dus ja ook deze beesten hebben recht op goede verzorging/ begeleiding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de mens er een zooitje van heeft gemaakt, kunnen die opgelapte vogeltjes daar dan ook niet meer terug, maar wat dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel een hele negatieve gedachte vind ik.... Moeten wij Pietburen dan ook maar sluiten?
Volgens mij zijn vogelasiels héél zinvol - er zijn, juist in de winter, jonge vogels, die nog onervaren zijn en daardoor in de problemen komen. Ik denk dan bijv. aan zwanen, die landen op een glimmende, natte asfaltweg in het straatlantaarn-licht, omdat ze denken dat het water is, of reigers, die verzwakken, omdat ze niets te eten vinden, als de slootjes dicht liggen. En in de zomer de vele slachtoffers van hengelaars, die met ingeslikte vishaken binnengebracht worden...
Wij mensen hebben de natuur op alle mogelijke wijzen veranderd, en dat dieren daar het slachtoffer van zouden moeten worden, vind ik onzin....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gezegd!
Goeievraag! Omdat ie tot nadenken aanzet.
Het is op zich heel opmerkelijk dat sommige mensen zelfs het bijvoederen bestrijden omdat 'het niet goed zou zijn voor de genenpool'. De vogels redden het misschien niet zonder menselijke hulp, maar is dat erg?
Aan de andere kant hebben wij mensen het leven van sommige vogels nogal moeilijk gemaakt door de steeds groeiende verstedelijking. Kijk maar eens hoe weinig mussen je nog ziet.
Al met al vind het wel zinvol, maar ik ben toch tegen.
Als je de oedeembuikjes ziet in de derde wereld zijn er belangrijkere zaken waarvoor men zich in kan zetten.
AWM
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dank je antwoordman.
maar wat die oedeembuikjes betreft; het is toch niet of/of?
de vogels niet helpen zal geen winst opleveren voor de oedeembuikjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus antwoordman!
Zie ook mijn antwoord hieronder.
+1
AWM
14 jaar geleden
Dank Ed!
@Rieneke: Het hoeft niet persé of/of te zijn, maar die vrijwilligers kunnen met hun leven en bijelkaar gesprokkelde geld vaak maar één ding doen. En ik vind mensen eigenlijk belangrijker dan dieren. Ik weet dat heel veel mensen er zo niet over denken, maar dat kan ik maar moeilijk begrijpen...
Rieneke1
14 jaar geleden
ik denk aan een uitspaak van gandhi; je kan de beschaving van een samenleving aflezen aan de manier waarop ze met dieren omgaat.
AWM
14 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben tegen dierenmishandeling, bio-industrie en bio-exploitatie.
Maar ik denk dat je de beschaving van een samenleving nog veel beter kunt aflezen aan de manier hoe er met mensen wordt omgegaan. Ga ik potverdorie nog Ghandi een potje zitten tegenspreken :)
Rieneke1
14 jaar geleden
antwoordman ga je schamen! ;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we kiezen voor de vogeltjes, moeten we ook denken aan alle varkens en kippen die zeer dieronvriendelijk gefokt worden!
We moeten dan ook geen auto meer rijden( tienduizende dode vogels per jaar)!!!!!!!!
We moete dan ook niet meer gaan vliegen, niet meer op vakantie gaan, geen ongeschikt voer meer geven in de winter aan de vogeltjes!
Geen onderhoud meer moeten plegen aan het openbaar groen en onze tuinen!
Hoe meer struiken en onkruid , hoe meer vogels!
We moeten dan ook maar niet meer buiten de stad gaan wonen om de natuur en de vogels met rust te laten.
We moeten er voor zorgen dat er minder mensen zijn, want daar zit je echte grote probleem.
Rieneke1
14 jaar geleden
dat is natuurlijk totaal niet realistisch ed.
maar binnen het mogelijk haalbare, denk ik dat je moet doen wat je kan.
dat je het ideaal niet kan bereiken, wil niet zeggen dat je niet moet streven tot halverwege te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen ideaal beeld meer, we zijn met te veel mensen, ten koste van de vogels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"En ik vind mensen eigenlijk belangrijker dan dieren. Ik weet dat heel veel mensen er zo niet over denken, maar dat kan ik maar moeilijk begrijpen…" Misschien begrijp je 't wel als je weet dat velen deze redenatie maken: zonder dieren zullen er ook geen mensen meer zijn.
En dat dieren dus een voorwaarde en (dus) even belangrijk zijn aan mensen. Natuurlijk kan je de aarde zo vol mogelijk proppen met mensen, wat we nu keihard met z'n allen aan 't doen zijn. Uiteraard is er dan minder ruimte over voor dieren. Een simpele consquentie... Ed schreef:
"We moeten er voor zorgen dat er minder mensen zijn, want daar zit je echte grote probleem."
Rieneke schreef:
"dat is natuurlijk totaal niet realistisch ed." Zo lang men inkrimping van de bevolking niet als realistisch zal (kunnen) zien, zal er overbevolking ten nadele van 't dierenrijk zijn.
Hoeveel km2 'ongerepte' natuur wil je per persoon op aarde hebben?
In de natuur sneuvelen de meeste jonge vogeltjes al voor het aankomende voorjaar, dan praat je over miljoenen jonge vogeltjes.

We leven in een absurde tijd, iemand met een hartaanval ligt soms veel te lang op straat, terwijl er een dieren ambulanche langs rijdt met een ziek vogeltje er in!!!

Vogelasiels die aangereden uilen, roofvogels en andere minder voorkomende vogels weer opknapt is natuurlijk goed bezig.
Maar zwakke zieke vogeltjes opknappen, gaat mij te ver, veel te ver.

Zonder ingrijpen van de mens gaan ze ook dood en juist dat is een onderdeel van de natuurlijke selectie, dus sterk in het belang van de soort!.
De natuur kan alleen maar voortbestaan door uitsluitend de allerbeste en gezondste dieren te laten paren.
De mens moet geen God willen spelen.
Er zijn mensen die kraaien, eksters en zelfs roofvogels willen laten afschieten omdat deze kleine zielige vogeltjes uit hun veilige nestje haalt en opeet.
Maar juist deze vogels zijn zeer belangrijk voor het behoud van de soorten vogels, immers alle minder slimme, zwakkere en zieke vogels worden er als eerste gevangen. Blijf zo veel mogelijk met je handen van de natuur af, maar geef de natuur wel de ruimte om zelf zijn problemen
op te lossen, dat heeft de natuur al millioenen jaren gedaan.
Sorry voor al die vrijwillgers die ik nu pijn heb gedaan, maar ik wil een eerlijk antwoord geven.
De natuur kent geen zwakke zielige vogeltjes, alleen maar gezonde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind een vogelasiel wel zinvol. De mensen die het vergeleken met mensen moeten maar eens nadenken over wat ze zouden willen als ze zelf doodziek op straat liggen. Wil je dan geholpen worden of wil je dat niemand zich wat van je aantrekt en je lekker laat creperen?
Wat dat betreft zijn we dan toch wel weer blij dat er ziekenhuizen zijn.
Om diezelfde reden vind ik het belangrijk dat deze asiels er zijn. Elk wezentje is er een, ze hebben allemaal een moeder, vader, misschien wel kinderen en absoluut gevoel! Wij leven hier allang niet meer met een natuurlijke selectie, anders zouden inderdaad een hoop mensen er niet meer zijn.
Als ik een vogel (of een ander dier) vind wat gewond of ziek is, kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om er voorbij te lopen. Ik vang hem, neem hem mee naar huis en bel de dierenambulance die mij verder advies geeft wat te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mensen zich willen inzetten voor het welzijn van vogels dan is het zinvol want mensen geven zin aan het bestaan (omdat ze zich ervan bewust zijn en dieren niet). De dieren die een minder pijnlijke dood sterven of nog iets langer leven waarderen dat ook wel (in de zin dat ze nog even genieten van hun leventje).
Het is even zinvol als planten of dieren in huis nemen en verzorgen.
Anderen organiseren een tijger opvangkamp of iets anders. Het leven van wilde dieren is toch al weinig natuurlijk gezien de vele ingrepen van de mens. Ik denk niet dat er zo snel een plaag aan wilde vogels ontstaat. Al was er wel eens een plaatselijke plaag aan duiven op de Dam maar dat had meer te maken met het feit dat het een attractie is om ze te voeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"of verstoor je de natuurlijke selectie..."
De mens is onderdeel van de natuur. Wat de mens doet met dieren, is dus eigenlijk ook weer gewoon onderdeel van de natuur. Dus het ís in dat opzicht allemaal (_alle_ handelingen die de mensen verrichten of nalaten) nog steeds gewoon natuurlijke selectie.

Pas als je mensen boven de natuur gaat zien (i.p.v. slechts onderdeel ervan), kan er sprake zijn van invloed van de natuurlijke selectie.