Wat is of was het praktische nut van de enorme piramidevormige puntdaken op de boerderijen in Noord-Holland?

En wat hebben de boerderijen in de rest van het land dan niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Kenmerkend voor Noord-Holland is de stolpboerderij, een forse, vierkante boerenhoeve met een kolossaal puntdak. De ontwikkeling van dit type boerderij begon in de 16e eeuw. De tot dan toe gebruikelijke combinatie van klein woon- en stalhuis met aparte hooiberg voldeed niet meer aan de eisen. In de nieuwe opzet kreeg de hooiopslag een centrale, vierkante ruimte toebedeeld. Daaromheen kwamen het woongedeelte (aan de voorkant), de stallen en de dorsvloer, die via twee forse achterdeuren bereikbaar waren. De onmisbare en grote hooivoorraad ging naar de zolder. Dit maakte een hoog dak noodzakelijk en zo ontstond het karakteristieke piramidedak van riet.
In andere delen van het land wordt het hooi niet in de boerderij opgeslagen, maar in aparte schuren.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat het daar meer regent. Door het patroon van de daken kan al het regen naar beneden stromen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heet een stolp boerderij, Die zijn vorm dankt aan een inpandige hooiberg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ruimte voor hooi ,de zon heeft minder vat op een ronde vorm dan op een vlak, in de winter goede isolatie ,vh huis, en toch blijft het hooi droog en ja regen maar vooral sneeuw blijft niet liggen en ja het werd een soort mode (bouw stijl)