Donkerrood sap uit mijn Aloe-Vera achtige Vetplant?

Ik stond vannochtend echt even te kijken toen er een plasje donkerrood vocht op mijn tafel lag. geen idee waar dat vandaan kwam het leek wel bloed. Na even te hebben gezocht bleek het van een stengel afgedropen te zijn van mijn Aloe Vera achtige vetplant (geen idee wat het precies voor een vetplant is) in de kern ligt echt heel donkerrood sap die dus uit de plant is gekomen, ik kan er niets over terug vinden op het net, dus hoop dat iemand mij kan vertellen of dit normaal is, mij lijkt de binnenkant gewoon groen licht doorschijnend en vooral niet donkerrood?

Toegevoegd na 3 uur:
De plant blijft 'bloeden' echt behoorlijk heftig, ben bang dat het einde plant is? kan het kwaad en waar komt dit vandaan, er is niets met de plant gebeurd wb stoten of verplaatsen.

Toegevoegd na 8 uur:
even een update, de Aloe Vera dreigt om te vallen / af te breken, snap er echt niks van want zo groot of topzwaar is hij niet, heb m nu even gespalkt/rechtopgezet, maar vrees het ergste... :(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
15.3K

Het beste antwoord

Het plantensap van je Aloë, dat uit de plant komt, gaat een verbinding aan met de zuurstof uit de lucht ( oxideren) en krijgt hierdoor een rode kleur.

Toegevoegd na 2 uur:
Vetplanten zoals ook de Aloé vera, zijn planten die in tijden van voldoende water, hun vocht opslaan voorslechter, drogere tijden, daarom zijn hun bladeren ook zo dik en opgezwollen.
In tijden van weinig water, kunnen ze zo overleven en zelfs maanden lang zonder water.
Staan deze planten in een koude, vorstvrije kas, dan hoeven ze de hele winter geen water te hebben.
Veel mensen geven in de rusttijd van de vetplanten te veel water, 1x per twee a vier weken is meestal voldoende afhankelijk van omstandigheden en soort.
Sommige vetplantsoorten, stoten een te veel aan vocht weer af en komt het plantensap uit de bladeren, waarschijnlijk is dat bij jou het geval.
Als het dit is, zal de plant het gewoon overleven.

Toegevoegd na 9 uur:
Juist, nu weet ik het, de plant is verrot, hij heeft in het verleden ( winkel) te nat en te donker gestaan, vetplanten gaan soms na maanden pas dood, door een te veel aan water.
Hij rot nu van zijn wortels af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat info gevonden en volgens mij staat jou plant erbij
Zie bron.

De dikke bladeren van Aloë soorten bevat een sap, dat een geneeskrachtige werking zou hebben. Uit het sap van de Aloe vera wordt een middel bereid, dat wonden zou doen genezen. Maar totnogtoe zijn er weinig wetenschappelijk bewijzen, dat dit sap beter zou werken dan conventionele middelen