Als een koekkoekei in volledige afzondering wordt uitgebroed legt het dan ook zijn ei bij andere vogels?

Maw is het misbruik maken van andermans nest een 'puur' genetische aanleg of krijgt het vogelje alle info in de korte tijd bij zijn adoptie ouders?

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koekoeken nemen ook geen info over van karekieten, want dat zijn in de natuur hun pleegouders. Het jong wroet onmiddellijk de eigenlijke jonge vogels uit het nest die dan verdrinken. Het koekoeksjong wordt alleen opgevoed. Deze jongen uit het nest werken is ook genetisch bepaald.

Het beste antwoord

De jonge vogel vrouwelijke vogel zal de zang, het uiterlijk en de gedragingen van de oudervogels opnemen om weer opnieuw bij die soort een ei te leggen. Wat genetisch is vastgelegd is dat de koekoek datgene leert dat het meest relevant is voor zijn overleving. Ook eikleur en het produceren van een bedelroep zijn genetisch vastgelegd. Het lijkt wel alsof de koekoek speciaal is ontworpen voor ecologen/gedragswetenschappers ;-) .

Toegevoegd na 56 minuten:
Een koekoek die in eenzaamheid opgroeit zal nooit in de natuur kunnen functioneren omdat ze niet weet wat voor geluiden kleine karekieten maken wat voor nest ze hebben en waar het zit en in welke omgeving ze de nesten moet zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is genetisch bepaald, geen enkele koekoek broedt zijn ei zelf uit. Zijn adoptieouders leren het koekoeksjong niet om zelf te broeden, anders was het leggen in andermans nest in 1 generatie uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eén voorbeeld, vogels die uitvliegen maken het jaar daarop een identiek nest zoals hun ouders en alle andere soortgenoten doen. Ze kunnen dit nooit geleerd hebben, is dus instinctief of genetisch bepaald. Koekoeken maken geen nest maar leggen voornamelijk hun eieren bij karekieten. Soms ook bij heggenmussen. Ooit zelf een jong in zo 'n nest zien liggen.
Ze leren dit niet van hun ouders, want die krijgen ze nooit te zien. Je zou eerder denken dat ze het gedrag van hun pleegouders zouden aannemen, maar zo werkt de natuur niet.