Probleem met oudere fiets.

Ik heb een al wat oudere fiets. Het is er nog een ZONDER handremmen en ook zonder de versnelling,welke tegenwoordig op vrijwel elke nieuwe fiets zit. De versnellingen,die op deze fiets zitten ,ontstaan c.q. veranderen ( pas) als ik op de fietspedaal trap...dan schiet het naar een andere versnelling ( lichter,normaal en zwaar) Ongeveer vergelijkbar als het gebruik van versnellingen op een fiets-met-versnellingen. (1,2 en3)
Sinds vanmorgen blijf deze fiets constant in de normale versnelling staan en schiet niet meer terug. Mijn vraag luidt: is er een naam voor deze techniek,zodat ik mogelijk op Internet info kan vinden,om het euvel te verhelpen. Als er iemand,is die weet hoe dit op te lossen ,is natuurlijk ook welkom.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat noem je een terugtrapversnelling / terugtrapversnellingsnaaf. Ik heb er ook een keer eentje gehad: dat was een heerlijke fiets! Volgens mij heet dat Duomatic, zo'n naaf.

Dat is een versnellingsnaaf, ook wel torpedonaaf genoemd. Ik heb hier een link waar wordt uitgelegd hoe je hem kan demonteren en maken. https://groups.google.com/group/nl.fiets/browse_thread/thread/4fce47705abac694?hl=nl

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100