Als het 's nachts donker is in je kamer, zijn dan alle voorwerpen in je kamer "zwart"?

Of behouden deze voorwerpen hun kleur maar kan je het gewoon niet zien omdat de zon niet schijnt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante vraag!

Het beste antwoord

Alles behoud zijn kleur maar we hebben wel licht nodig om deze kleuren te zien.

Lees het gedeelte op de site "De staafjes nemen grove contouren waar, maar geen details. Ze functioneren bij (schemer)donker, zij zijn heel lichtgevoelig en hebben dus weinig licht nodig. Met de staafjes kunnen we geen kleuren zien, maar nemen we alles in grijstinten waar. Dit merk je bijvoorbeeld als je in een donkere kelder iets zoekt. Staafjes liggen verspreid over je hele netvlies, behalve in de gele vlek. Je hebt veel meer staafjes dan kegeltjes, ongeveer 120 miljoen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Normalitair reflecteren alle voorwerpen licht, waardoor je ogen ze kunnen waarnemen. S'nachts schijnt er (als het goed is) geen licht in je kamer waardoor er ook geen licht kan reflecteren. De voorwerpen behouden uiteraard hun kleur, maar jij kan de voorwerpen slechts niet waarnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je foto met flitser in het donker laat ook kleur zien. Een oppervlak weerkaatst bepaald licht naar oa jouw ogen of cameralens en daardoor zien we kleur. Geloof niet dat het object zelf echt die kleuren bezit maar dat is maar hoe je het bekijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je flitst in het donker is het niet meer donker...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, dus weer dan de stelling dat het licht is die weerkaatst wat je ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met gekleurd licht flitst, of als je een kapotte beeldssensor hebt, of als je een paarsgekleurd plastic velletje voor je lens houdt, krijg je ook andere kleurtjes op je plaatje, terwijl er niets is veranderd aan de objecten...
Wit licht bevat alle kleuren. Wanneer zonlicht ergens op reflecteert, zal alleen de frequentie van die kleur terugkaatsen naar jouw oog. In het donker behouden de voorwerpen hun kleurfrequentie, dus in principe behouden zij hun kleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dan zie je geen zwart maar zeer donkerblauw. Als iets echt zwart is zie je het namelijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is de discussie:
- is het begrip 'kleur' de structuur van het voorwerp waardoor een bepaald deel van het lichtspectrum wordt weerkaatst?
- of is kleur hetgeen wat jouw ogen waarnemen?

Met andere woorden: is kleur een objectief of subjectief begrip? En hoe zit dat dan met kleurenblinden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De voorwerpen reflecteren geen daglicht en dus tonen ze zwart. Je mag echter niet zeggen dat ze zwart van kleur zijn, want dat zijn de zwarte voorwerpen waar daglicht op valt.
En ook de fluoriserende voorwerpen tonen niet zwart, maar dat wist je wel.