Op de meeste begraafplaatsen kan je kiezen. 20 of 30 jaar meestal, hoe langer je het graf wilt houden, hoe meer je moet betalen in principe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal zo'n 20 jaar, langer = duurder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn de bepalingen van de overheid:

Grafrechten voor algemeen graf
In een algemeen graf liggen maximaal 3 overledenen begraven, die meestal vreemden van elkaar zijn. Grafrechten voor algemene graven worden over het algemeen voor 10 jaar uitgegeven.

Grafrechten voor particulier graf of familiegraf
De eigenaar van een particulier graf of familiegraf bepaalt wie er in het graf begraven mogen worden. Deze graven worden uitgegeven voor onbepaalde tijd of voor een bepaalde tijd van minstens 10 jaar.

Verlenging grafrechten
Heeft u een particulier graf of familiegraf met grafrechten voor een bepaalde tijd, dan kunt u deze telkens met 10 jaar verlengen. Dit kunt u doen binnen 2 jaar voordat de termijn afloopt. De begraafplaats stelt u op de hoogte van het aflopen van de termijn. Verlengt u de grafrechten niet, dan mag het graf worden geruimd. Een algemeen graf kan niet worden verlengd. Na afloop van de termijn zal het graf worden geruimd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Er zijn ook graven die voor eeuwig zijn afgekocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie stukje grafrechten particulier: deze worden uitgegeven voor onbepaalde tijd of.....
ronron1212
13 jaar geleden
Ja dat is prachtig maar mijn familie heeft een familiegraf in amsterdam dat eeuwig is dat zijn dan misschien oude rechte maar deze bestaan wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zie eigenlijk niet zo veel verschil tussen "voor onbepaalde tijd" en "voor eeuwig". Maar de informatie komt niet van mij, maar van Rijksoverheid.
Dat is van vele dingen afhankelijk. Het minimum is 10 jaar, maar op bijvoorbeeld Joodse en Islamitische begraafplaatsen worden graven nooit vergeven, en ook op militaire begraafplaatsen heb je "eeuwig" grafrecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de meeste (openbare, gemeentelijke) begraafplaatsen is de eerste periode meestal 20 of 30 jaar voor de grafrechten, meegerekend in de begrafeniskosten. Daarna kunnen de nabestaanden periodiek verlengen (tegen betaling). Als dat al een hele poos niet meer gebeurt is, wordt het graf op een gegeven moment geruimd als de plaats nodig is voor een nieuwe bewoner - wat op grote kerkhoven ook nog wel tientallen jaren kan duren. het wordt niet meteen gedolven zodra er niet meer voor betaald wordt.

Sommige niet-seculiere/openbare begraafplaatsen begraven, afhankelijk van het geloof, hun doden voor kortere of juist lange tijd (of eeuwig ; al is het nogal moeilijk eeuwig te garanderen als bij wijze van spreken over 100 of zelfs 1000 jaar een bestemmingsplan volledig is gewijzigd).