Waarom schaatsen ze op een ijsbaan links om?

Heeft het te maken dat het water in een afvoerputje van de gootsteen ook altijd links om draait?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Even een antwoord op je uitleg..
Het water draait niet overal linksom.
Voor hele grote draaikolken (zoals in de oceaan, bijvoorbeeld) is het wel zo dat ze een specifieke draairichting hebben: rechtsom op het Noordelijk halfrond, en linksom op het Zuidelijk halfrond. Dit komt doordat de aarde om haar as draait
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat de meeste schaatsers links zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hetzelfde waarom wenteltrappen linksomdraaien; je hebt je rechterarm vrij om beter je evenwicht te corrigeren (in wenteltrappen had je je rechterarm vrij om met je zwaard te zwaaien als je kasteel aangevallen werd)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heel eenvoudig. Dat hangt volledig op de afspraak die daarover ooit gemaakt is. Men had net zo goed de andere kant uit kunnen schaatsen. Vergelijk het met het links rijden van de Britten (en het rechts rijden van de rest van de wereld).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het afvoerputje draait niet altijd linksom, ligt eraan aan welke kant van de evenaar je je bevindt. Misschien schaatsen ze op het zuidellijk halfrond wel rechtsom?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zie onderstaande link voor dezelfde vraag + antwoord
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niks over te vinden op het internet, Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je rechtsom schaatst, schaats je tegen het verkeer in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat heeft te maken met de draaiing van de aarde. Op het zuiderlijk halfrond schaatsen ze juist weer rechtsom
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bji een gemiddeld rechtshandig mens is het rechterbeen een fractie langer. Daarom moet je -als je neer bent gestort in de woestijn- ook altijd een linkshandige vooruit laten lopen om te voorkomen dat je in een kringetje loopt.