Zou het mogelijk zijn om naast beeld en geluid ook geur vast te leggen met een soort videocamera?

Dat zou de beelden nog veel realistischer maken, nóg meer alsof je er[gens] echt bent.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in sommige films zou ik dat niet eens willen :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me totaal zinloos. Films kijk je in een ruimte, en die zou dan binnen de kortste keren verzadigd zijn met een cacophonie van stank. Je zou dan in een soort luchtstroom (lees: tocht) een film moeten kijken.

Het beste antwoord

Dat is heel goed mogelijk. Maar ik doe er geen uitspraak over hoe lang dat nog duurt, voor we allemaal thuis onze speelfilms kunnen ruiken. ;-)

In theorie is het best mogelijk. Een mp3 file maakt dezelfde omweg. Muziek wordt omgezet in digitale code, en als we het mp3-tje willen beluisteren wordt het op onze computer, of mp3-speler weer omgezet in muziek.

Zo kan dat ook met geur. Er zijn al ruikende robots, die ingezet worden voor b.v. de kwaliteitscontrole bij voedings-fabrikanten, en zijn er ook "empty-bottle-inspectors". Dat zijn robotjes die snuffelen aan de lege flesjes, in b.v. bierfabrieken. Omdat er altijd mensen zijn die tijdelijk terpentine of chloor in hun bierflesje doen, pikken die robots die lege flesjes eruit, en ze krijgen een extra schoonmaakbeurt.

Natuurlijk kunnen mensen veel beter ruiken dan een robotje, maar het nadeel van echte neuzen is, dat ze ook emotie hebben. Persoon A ruikt iets anders dan persoon B, of interpreteert het luchtje anders. Denk aan mest op het platteland. De een vindt het stinken, de ander vindt het heerlijk, omdat hij het gevoel heeft midden in de natuur te staan. Daar heeft een robot geen last van, en kan veel beter objectief ruiken.

Als zo'n robot in staat is, een bepaald geur op te merken, dan is dat ook vast te leggen in enen en nullen. Die informatie wordt dan, naast beeld en geluid, ook vastgelegd in b.v. een film, en dan komt pas het grote probleem: hoe krijg je die geur weer terug bij het kijken van de film, oftewel hoe vertalen we de code naar werkelijke geur?

Een monitor met aan de achterkant 100 of 200 verschillende geurverstuivers zou de oplossing kunnen zijn. De digitale informatie stuurt dan die "luchtverfrissers" en je bekijkt de film, met het bijpassende geurtje. Met een beetje mengen (net zoals de basiskleuren op je printer) moet het toch mogelijk zijn, om bij een oorlogsfilm, wat kruitdampen in je kamer te krijgen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, hier zocht ik naar (: Het lijkt me inderdaad nog best lastig om de precieze geur na te maken via computers..

Andere antwoorden (4)

beeld is licht en dat is een straling wat verplaatst overal verplaats kan worden. geluid is een trilling die je kunt voelen met je oren. een geur is een stof dat is vermengt in lucht en die kun je niet zomaar uit je arm zwaaien.
je zou wel als je een film maakt en laat draaien in een bios de geurstof laten ruiken bij de film maar dan moet je wel eerst die geurstof kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat ik ergens ooit las dat je elke geur na zou kunnen maken. Dan is dus mijn vraag: Zou men een machine kunnen maken die geuren kan onderscheiden? (en zo dus de geur later na maken)
ik denk dat we moeten wachten op de toekomst, nog nooit over na gedacht eigenlijk! maar wel en leuk idee!

zit je en film te kijken waar ze pizza eten, krijg je honger door de geur, haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een geur vastleggen in videobeelden is niet mogelijk. Geuren "meten" wordt v.n. nog met de menselijke neus gedaan, maar er zijn ook al apparaten die geuren kunnen herkennen en onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met het 'vastleggen' bedoelde ik het digitaliseren (computertaal maken van) geuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staan al geurmeters in het veld en ik denk dat de met sensoren gemeten geuren ook vastgelegd kunnen worden, zodat later de resultaten berekend kunnen worden.
http://edepot.wur.nl/160673
Een hele mooie vraag, het prikkelt de wetenschapper. Ik kijk er naar uit, de mens heeft veel gaven gekregen, wie weet is er een manier voor. Wetenschappers, alle hens aan dek!