Practica bedenken(zie uitleg)

Ik moet een practica bedenken maar ik kom er echt niet uit!

Ik moet dus een proefje bedenken zodat ik de sterkte van lijm kan berekenen. de uitkomst moet in cijfers zijn, dus bijvoorbeeld lijm A heeft een sterkte van 5 en lijm B van 7. Het moet een goed betrouwbare proef zijn, en we hebben bijna alle materiaal aanwezig die je kunt bedenken. Dus weet iemand misschien een proefje hoe je dit zou kunnen meten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je kunt het beste de sterkte van lijm berekenen door er een kracht op te laten inwerken, dus een gewicht eraan hangen. Hoe je dat verder technische uitvoert, moet je maar uitdokteren met de materialen die voorhanden zijn.
B.v. een lijm laat los als je er tien kilo aan hangt, en de andere lijm als je er 20 kilo aan hangt. Dan is de ene lijm twee keer zo sterk (na 20 kilo) dan de andere (na 10 kilo)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kies een eenvoudig te verlijmen testvoorwerp met een bevestigingspunt erop.
verlijm een aantal testvoorwerpen op eenzelfde ondergrond met de verschillende te testen lijmsoorten.

na volledige droging van de lijmen bevestig je het materiaal waarop het testvoorwerp is velijmd aan een muur.
bevestig nu een urnster aan het testvoorwerp en trek. laat een tweede persoon de kracht die je uitoefent aflezen van de urnster.
zodra de lijmt breekt weet je hoeveel de houdkracht is.

doe dit met alle testvoorwerpen en zet het in een mooie grafiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zo moet je het uitvoeren!
je kunt dat het beste doen met hout
je maakt van eenhoutsoort plankjes, die allemaal even groot zijn en niet te dun zodat je er een schroef in kan draaien
dan heb je verder een aantal massastukken (gewichten) nodig
je lijmt dan iedere keer twee plankes opelkaar en hangt ze op aan het onderste plankje ga je nu de geichten hangen
bij een bepaald gewicht zal de lijm het begeven en dat gewicht is je getal