Wie weet met welke snelheid wij van het punt uit de oerknal weg suizen?

Ik heb al eens berekend (mooi argument bij snelheidsovertredingen) dat wij nu (ja, ook u meneer agent!!!) in de melkweg een snelheid hebben van 1,1 miljoen kilometer per uur, bestaande uit:
- Sneldheid door draaiing van de aarde
- Snelheid door omloop om de zon
- Snelheid door plaats en omloop in de melkweg.

Ik zou dat graag verder uitbreiden..

Wie helpt me op weg?

Weet jij het antwoord?

/2500

"[H]et punt uit de oerknal" bestaat niet. De oerknal had geen fysieke locatie in de ruimte. Het model zegt dat er een plotselinge, snelle uitdijing VAN ruimte was. Het is de ruimte zelf die ineens groeide, niet de dingen binnen deze ruimte. "[H]et punt uit de oerknal" is derhalve overal en nergens, omdat de gehele ruimte uit dit "punt" afkomstig is.

De aarde draait rond de zon met ± 60 kilometer per seconde, de zon gaat met ±200 kilometer per seconde... Ons melkwegstelsel gaat wellicht met ±2000 kilometer per seconde... Soms kun je de afzonderlijke snelheden optellen en soms niet... Dus pak hem beet tussen de 1000 en 3000 kilometer per seconde is onze snelheid ten opzichte van het niets...

De enige snelheid die relevant is is de snelheid waarmee het helal uitdijt. Alle andere zaken zijn niet relevant. We 'suizen niet weg'. Moeilijk maar ja, anders zou je het niet vragen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100