Zijn er wel eens wetenschappelijke ontdekkingen gekomen uit het martelen van mensen?

Er zijn wel eens wetenschappelijke ontdekkingen gedaan bij toeval bijvoorbeeld het eten van aardappels.

Ja, maar niet echt hele grote. In de tweede wereldoorlog gingen wetenschappers wel proeven op joden uitvoeren. Zo ontdekten ze bijvoorbeeld bij welke temperatuur water het te koud was om te overleven.

Dat denk ik niet, en zeker niet in directe zin. Het is meestal niet zo, dat als mensen worden gemarteld, er wetenschappers klaar staan, om te kijken of er uit zo'n gebeurtenis iets te ontdekken valt. Als mensen gemarteld worden, dan is er iets niet in orde, en de mensen die zoiets doen, willen dan meestal geen pottenkijkers. Wel is het zo, dat wetenschappers bepaalde vermoedens hebben, als ze b.v. de verhalen horen van mensen die gemarteld werden, of de mensen die daarvoor verantwoordelijk waren. Een vermoeden van gedragswetenschappers was, dat mensen heel ver gaan, in het straffen van anderen. Veel verder dan we zelf denken te gaan. In het experiment van Milgram, kwamen onderzoekers erachter, dat hoe gezaghebbender de opdrachtgever tot martelen is, hoe meedogenlozer de mensen worden die "martelen" of zoals in dit experiment straffen. Als de leider van het experiment een witte jas droeg, of niet, dan maakte dat al een groot verschil. Een conclusie uit dat onderzoek zou kunnen zijn, dat mensen, als ze keuze hebben uit gehoorzaamheid of empathie, ze geneigd zijn gehoorzaamheid belangrijker te vinden. In onderstaande link het complete verhaal.

Ja, in de beginjaren van 1900, hebben verschillende gevangenissen in Amerika als ik het goed heb, gevangenen onthoofd om te kijken hoelang ze nog zouden leven. Ik herinner me dat dat 8 seconden was.

Ja, drukpunten van het menselijk lichaam, in China zijn er miljoenen gevangenen doodgegaan omdat wetenschappers experimenteerde op hen om drukpunten te achterhalen