Wanneer vind herhaling van vorm plaats en is er ook sprake van een start en een eindpunt?

Ik ben op zoek naar voorbeelden. Zelf dacht ik aan een pickup speler, cassette speler, een printer. Ik weet zeker dat er betere voorbeelden zijn om ons heen, in de wetenschap en natuur. Wie kan mij helpen aan meer voorbeelden? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ligt het aan mij maar ik begrijp de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De levens cyclus ! Van een mens tot bacterie . Alleen iedere herhaling is een fractie anders dan de vorige , de cel deling , .de cyclus Vd aarde om de zon ,en de maan om de zon . Maar ook daar in schijnt een variatie te zitten .

Antwoorden (3)

Zie een slang die vervelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een super auto met alles erop en eraan wat je tegenwoordig maar kunt bedenken is gewoon een herhaling van de allereerste boerenkar met een paard of ezel ervoor. De start is, denk ik, een door de primitieve mens zelf in elkaar geflanst karretje dat hij ook zelf trok. Een eindpunt is vooralsnog nog niet aan de orde. Een mens wil zichzelf op een makkelijke manier over grotere afstanden kunnen verplaatsen dus die "kar"wordt steeds ingenieuzer. Straks hebben we vliegende auto's of de straten zijn zelf bewegende transportbanden geworden, met stoelen erop.

Maar dit ontwikkelingsproces is bij veel voorwerpen zo. Neem een mes. Dat begon als een vuurstenen of benen ding. Wat je aan een mes nog verder kan ontwikkelen weet ik niet dus misschien heeft het zijn eindpunt bereikt.
12 jaar geleden
In de natuur kun je bijvoorbeeld kijken naar hoe een boom in elkaar zit: vanaf het begin tot het eind zie je herhaling van vorm, van de hoofdstam via de dikke takken naar de dunne takken naar de twijgjes, en soms ook nog in de nerven van het blad zelf.
Of neem nou een broccoli... Of het stroomgebied van een rivier, van de bergen naar de zee, met al z'n zijtakken. Een soort fractal, maar wel eindig. Of je moet eens op Google Earth kijken naar de Grand Canyon.