de aarde draait steeds langzamer, waren dagen 30 miljoen jaar geleden dan korter?

Toegevoegd na 8 minuten:
http://www.goeievraag.nl/vraag/aarde-stoppen-draaien.70500

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Ja zeker. En dat proces gaat nog steeds door, al sinds de aarde een maan heeft en dat is al 4,5 miljard jaar. Het komt door de wederzijdse aantrekkingskracht die voor een getijdenwerking zorgt. Daardoor heb je op de aarde b.v. ook eb en vloed. Deze werking remt de aarde geleidelijk af. Een ander effect is dat de maan zich langzaam van de aarde verwijdert. Git alles gaat zo langzaam dat je daar in een mensenleven niets van merkt.

Toegevoegd na 12 minuten:
De maan verwijdert zich met een snelheid van bijna 4 cm per jaar van de aarde. Dat is in honderdduizend jaar dus wel 4 killometer.De lengte van de dag neemt per eeuw met 0, 0015 s toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus de dag is nu ongeveer 7,5 minuten langer dan 30. miljoen jaar geleden, valt me nog best mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volledig = goed

Andere antwoorden (2)

Sinds wanneer draait de aarde steeds langzamer?
Als die langzamer zou draaien zouden de dagen veel langen duren.

en als die langzamer zou draaien zou het niet meer kloppen met de kalender en de maanden en de weer seizoenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dagen waren toen zeker wel korter. Want de aarde draait inderdaad steeds trager. Maar dit gebeurd op zo'n lage hoeveelheid dat het niet echt merkbaar is. Ik weet geen precieze getallen (misschien weet iemand dit wel?) maar ik gok op iets van een seconde korter?