Wat is er aan de hand met de fruitvliegjes?

Vorige week in Hengelo viel het op dat er veel fruitvliegjes waren, ook al was er geen fruit of ander organisch spul in huis. Nu thuis hetzelfde verschijnsel. Vandaag buiten rond de auto een hele zwerm. Bovendien wijkt de kleur af van wat je normaal ziet; deze zijn meer bruin dan zwart.
Ook dergelijke geluiden gehoord van anderen.
Of zijn het geen fruitvliegjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Deze kleine vliegjes behoren waarschijnlijk tot het geslacht Drosophila. Er bestaan echter verscheidene soorten, variërend in kleur van lichtgeel tot bruin en zwart. Het voedsel waar ze van leven verschilt ook per soort en hoeft dus niet altijd fruit te zijn. Zo kennen horecamensen de biervliegjes of wijnvliegjes.
Sommige Drosophila leven dus van (rottend) fruit, anderen van verterende plantendelen, schimmels, paddenstoelen of ander rottend organisch materiaal. Met de vele regen van de afgelopen weken, wisselend met toch redelijk warme dagen is het buiten een feestmaaltijd voor de vliegjes. De natuur biedt een overvloed aan voedsel en overvloed aan voedsel betekent voor hen veel overlevings- en voortplantingskansen. Vandaar dat je ze nu zoveel ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

We zitten tegenwoordig in een klimaatverschuiving. Door het o.a. opwarmen van de aarde schuift een het klimaat een stukje door. Dit geeft ook nieuwe soorten in een ander tijd stadium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
man, kijk naar buiten! het is KOUDER! er zijn altijd al klimaat schommelingen! die co2 werkt niet mee uiterraad maar we worden bang gemaakt echt!! antartica is al een ijs loos geweest, dus trek je het niet zo aan xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het volledig met je eens. En ik trek het ook niet echt van me aan. Maar heb jij niet in de gaten dat, om als voorbeeld te nemen, deze zomer niet de zomer is die we gewend zijn? Want we hebben inderdaad al last gehad van schommelingen, maar dit lijkt meer op een kleine verschuiving. Deze verschuiving is echter totaal niet ernstig, dat hoef je me ook niet uit te leggen, want ik realiseer me ook wel dat in het totale bestaan van de aarde het klimaat vaak genoeg is veranderd. Maar dit allemaal houdt niet weg dat het door de omstandigheden van tegenwoordig nieuwe soorten (voor Nederland,) ons landje bezoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veeel te simplistisch antwoord. Het heeft waarschijnlijk een veel directere oorzaak. Er staat namelijk niet dat er structureel elk jaar rond deze tijd veel meer fruitvliegjes zijn dan vroeger, dus in principe heeft het niets met klimaat te maken.