wat is de beste plaats voor een vogelhuisje op te hangen?

welke richting en voor welk soort vogel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.6K

Het beste antwoord

Tips voor het ophangen van een vogelhuisje:

1. Hang het vogelhuisje op een hoogte van 1,5 tot 3 meter.
2. Hang het vogelhuisje op een rustige plek op en zorg voor een
vrije aanvliegroute.
3. Hang het vogelhuisje niet in de felle zon en bij voorkeur ook
niet in de wind.
4. De beste plek om vogelhuisjes op te hangen is van noordoost
tot zuidoost.
5. De nestkastjes van verschillende vogels moeten minimaal 3
meter uit elkaar hangen, maar de nestkastjes van dezelfde
soort vogel (met uitzondering van kolonievogels) moeten
minimaal 10 meter uit elkaar hangen.
6. Maak de vogelhuisjes elk jaar schoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens my is deze heer een kenner en komt seriues over

Andere antwoorden (6)

Lekker hoog aan de gevel van je woning!
Met de opening naar voren;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het beste is de opening naar het noordoosten te hangen, en dat geldt voor alle vogels.

Toegevoegd na 2 minuten:
de opening op het zuiden zorgt voor gestoofde jonkies, en de opening op het zuidwesten geeft teveel vind, en mogelijke nattigheid.
Rieneke1
13 jaar geleden
De wind in NL staat overwegend in ZW richting. Misschien moet je daar rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou reken met de tips hierboven

+

hang het vogelhuisje op een plaats waar je het makkelijk kan zien (tijdens het eten bvb.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel het er nu niet de tijd voor is,zou ik het buiten doen.
Vogels komen namelijk niet graag binnen. Hang hem in ieder geval niet op een plaats waar de zon ongehinderd op kan schijnendan wordt het er veel te heet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zeggen altijd van noordoost en op een hoogte van ca. 3m.
Of de vogels dat ook zo vinden is maar de vraag. Ik woon in een bosrijke omgeving en aan elke boom/schuur hangen vogelhuisjes ook bij mij.
Veel zijn of waren bewoond maar naast mijn garage staat een omgekeerde bloempot en die vond een koolmees dit jaar de leukste, terwijl de pot gewoon op de grond staat op het noorden. Mijn zus had een nest in een oude fluitketel ook op de grond.
Dus nu begin ik toch echt te denken dat de vogels dat zelf beslissen.