Waarom moet een paling in zoet water veel verdunde urine uitscheiden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Zijn lichaam bevat meer zout en ook door de eiwitten heeft het bloedplasma een hoge osmotische waarde. De hoge osmotische waarde betekent dat er meer water het lichaam ingaat via kieuwen en huid dan dat eruit komt (de zouten houden het water vast zoals je wijnvlekken in wat zout kunt laten trekken). In de nieren moet dat water er weer uitgeperst worden in de kapsels van Bowman. Op zich is dat niet zo een probleem.

Andersom is het lastiger voor een vis om zich aan zout water aan te passen omdat zout water zo enorm veel zout bevat en het energie kost om water binnen te houden. Zeevissen hebben speciale chloridecellen in de kieuwen om de osmotische waarde van het lichaam intact te houden en lange nierkanaaltjes om weer water terug te winnen. Dat zijn wel processen die energie kosten. Haaien lossen het op door het hele inwendige milieu op een hoge osmotische waarde te houden met behulp van ureum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hij krijgt ook veel binnen bij het eten en kauwen.

Toegevoegd na 6 dagen:
Het is trouwens het hoofd ingredient van bepaalde soorten viagra :)