je heb zuren en basen (enkelvoudige stoffen), waarom wordt calciumcarbonaat ook een base genoemd?

zie het dagblad Trouw van 26 september, waar deze stof wordt genoemd in een artikel over cacao.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is eerder een zout met een basisch karakter.
Zout van H2CO3 en Ca(OH)2 (CaCO3 = zout van zwak zuur en sterke base).
Utrecht
8 jaar geleden
Niet alle zuren en bases zijn enkelvoudige stoffen. Er zijn vele grotere moleculen met (zwak) zure of basische eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zout van H2CO3 en Ca(OH)2 klopt niet. Dat is de achterhaalde theorie. Zout van Ca(OH)2 en CO2 (+ H2O) klopt wel.

Het beste antwoord

Gewoon: omdat dit een base is.

Of kan zijn, want een base of een zuur is pas een base of een zuur indien het opgelost is in water. Voor calciumcarbonaat geldt dat dit in water als losse ionen Calcium en carbonaat voorkomt. En het is het carbonaat-ion dat een proton kan opnemen ter vorming van het bicarbonaat-ion, dus is het een base.

Dat bicarbonaat-ion is trouwens een amfolyt. Het kan zowel een proton afstaan ter vorming van het carbonaat-ion. Maar het kan ook een proton opnemen ter vorming van water en CO2.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat calciumcarbonaat een verbinding is van een zwak zuur en een sterke base.
Hierdoor heeft deze stof (opgelost in water) basische eigenschappen.
Edraket