Bestaat "toeval" in de wetenschap?

Of zijn alle gebeurtenissen te beschrijven in (wiskundige, natuurkundige) formules?

Ik ben het op zich eens met bovenstaande beweringen, maar toch... Dat Archimedes in zijn bad stapte en dat het toen overstroomde, dat was niet toevallig, maar dat hij het ontdekte en zijn slimme conclusies eruit trok, kun je wel als toevallig zien. En het feit dat er geen bacterien groeiden bij de schimmel van Fleming is geen toeval, maar het feit dat hij het ontdekte wel. Je zou dus kunnen stellen dat er geen toeval is in de natuurkundige en andere wetten waar de wetenschap gebruik van maakt, maar wel in de wetenschap, omdat de wetenschap wordt bedreven door mensen.

Ja , toeval bestaat ook in de wetenschap en dat is beschreven in de kwantummechanica. Wikipedia zegt daarover het volgende: De 'ontdekking' van de kwantummechanica (door onder andere Max Planck en Niels Bohr) heeft daar echter verandering in gebracht. De kwantummechanica stelt namelijk dat een deeltje (bijvoorbeeld een foton of een elektron) zich, afhankelijk van de waarneming als golf of als klassiek deeltje gedraagt. Het deeltje 'kiest' pas voor een van de twee mogelijkheden op het moment dat het waargenomen wordt. Een waarneming op dit niveau is dus altijd beïnvloed door de waarneming zelf. Hieruit leiden veel tegenstanders van determinisme af dat het voor de waarnemer in deze zin onmogelijk is om een volledige voorspelling te doen en dat het volledig voorspelbare universum (volgens de moderne fysica) voor de mens niet bestaat.

Jazeker. In de wetenschap is toeval is een vorm van het ruimere begrip onbepaalde oorzaak, waaronder wordt verstaan iedere gebeurtenis die onbedoeld, ongericht of ongestructureerd het plaatsvinden van een andere gebeurtenis bepaalt.

Ja klopt toeval bestaat zoals bij Alexander Fleming. In september 1928 ontdekte hij eigenlijk bij toeval dat in de buurt van een bepaalde schimmel die per ongeluk bij een van zijn bacteriekoloniën was gekomen geen bacteriën groeiden, en zo is dus penicilline ontstaan.

Jazeker bestaat toeval in de wetenschap, de meest gangbare opvatting in de wetenschap is ook dat alles tot toeval te herleiden is, maw al het leven op aarde, ontstaan van ons universum. Allemaal perfect toeval volgens de wetenschap

Door toeval ontstaan vaak juist ontdekkingen! Wat denk je van Archimedes die ineens 'Eureka' riep toen hij bij toeval ontdekte dat het badwater steeg als zijn lichaam erin zakte. De wet van Archimedes is er één van velen die door toeval ontdekt zijn.