In de moleculaire wetenschap wordt er veel gesproken over " functionele moleculaire testen". Wat wordt er bedoeld met " functioneel" ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik denk dat het te maken heeft met onderzoek naar moleculen die een bepaalde functie kunnen uitvoeren. Handig voor het toedienen van bijvoorbeeld medicatie op de juiste plek. Ook handig voor het creeren van minicomputers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag is nogal ruim. Ik verwijs graag naar een kleiner maar heel concreet onderdeel dat al langer bestaat dan de meesten denken, en waarvan ik ook het basisboek liggen heb en echt een opleiding die meer dan de moeite is om volgen. Ik voeg het hieronder als bron toe.

Functioneel is, als je Walter Faché een beetje kent, vooral dat je leert hoe bepaalde moleculen reageren of zich verbinden en ook met behulp van veel katalysatorstoffen zich omvormen tot andere scheikundige verbindingen, en dit zowel op het niveau van omzetting naar ATP (energie), maar ook omtrent stoornissen of werking op viraal vlak, of op welke wijze wat er door de (voetbalveldgrote) darmwanden gaat en bijvoorbeeld lijdt tot aanvallen op ons afweersysteem en op welke wijze dit dan bijv. verder leidt tot het nog sneller perforeren van zware metalen in de cellen, die dan nog moeilijker de energie kunnen opwekken en tot andere verschijnselen als vermoeidheid e.d. leiden.

Ook zuurtegraden en temperatuur zijn hierin zeer belangrijk. Een heel simpele scheikundige reactie is bijvoorbeeld zetmeel in water, dat gewoon blijft wat het is, tot je er in spuugt en dat 'spuug' als katalysator in nog geen dag tijd zorgt dat het zetmeel maltose wordt (dus eigenlijk het gistingsproces van bijv. whiskey op gang trekt), terwijl het spuug eigenlijk zelf noch in het begin- noch in het eindproduct zit van de reacties.

Als we naar de nanotechnologie gaan (zoek in Google naar 'Nanopanel'), gaan we nog kleiner dan moleculair, maar ook daar zijn de functionele testen zeer belangrijk, om te kijken of men de materie verder kan aanpassen om zowel sterkere stoffen (gelijkaardig aan spinnenrag, dat veel sterker is dan staaldraad van dezelfde afmetingen) of betere medicijnen te ontwikkelen (al dan niet met lokale werking), of inderdaad ook voor gevoeligheid voor kankerbestreiding maar ook omtrent gewone elektrische geleidingsproblemen (informatica). Een van de vele medische voorbeelden hiervan vind je op http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1769655.

Het gevaar van dit soort testen, is echter dat dit zeer kleine testen in zeer specifieke omstandigheden zijn, maar interpretaties daarvan altijd zeer gevaarlijk zijn. Zo ontdekte ik zelf al lang geleden dat mijn dochtertje minder lactose-allergisch was van volle melk dan van halfvolle melk, terwijl er in beide exact even veel lactose zit. Ik vermoedde dat dit was door het hogere vetgehalte, en dat blijkt nu ook zo te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb je functioneel goed verwoord. ;-)