Hoe komt het dat bijen een honingraat zo mooi 6 kantig maken?

Waarom zijn ze niet rond of vierkant maar altijd zo mooi 6 kantig. Is daar een verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles in de natuur is functioneel, dus dit ook.

Het beste antwoord

De zeshoekige vorm van de bijenraat is geen toeval. Het is een soort natuurlijk proces. De natuur streeft er altijd naar om zo weinig mogelijk energie of plaats te gebruiken om een zo groot mogelijke opbrengst te bekomen. Op dit principe steunt ook de bijenkorf. Met zeshoeken kan men namelijk een oppervlakte het meeste benutten. Dit is ook al wiskundig bewezen. Door de zeshoeken hebben de bijen dus het meeste ruimte om honing te produceren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je Engels begrijpt (zo niet dan wil ik eventueel wel een uitleg verschaffen):
"The Geometry of the Bees...
The shape of the wax cells is such that two opposing honeycomb layers nest into each other, with each facet of the closed ends being shared by opposing cells, and with the open ends facing outward, as illustrated in fig. 1 above. Each cell is actually a rhombic decahedron, that is an hexagonal prism having three rhombi at its closed end (as shown in fig. 2 above). In short, each cell is a ten-sided structure with one side open. Mathematicians made extensive studies of the isoperimetric properties of the honeycomb cells and believed them to be the most efficient design possible."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat het de meest efficiente bouwvorm is...!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand zei laatst dat ze niet verder dan zes kunnen tellen. Zou dat het zijn?