Ze hebben altijd een oneven aantal paar poten.
Van 15 tot meer dan 171.
De echte duizendpoten (Scolopendromorpha)
hebben of 21 of 23 paar poten. Gewone 'huis-duizendpoten' (Scutigera coleoptrato) hebben 15 paar poten.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Getoonde foto is geen duizendpoot!
AWM
14 jaar geleden
Welles!
Zie: http://alturl.com/qcmc
AWM
14 jaar geleden
Lezen! Er staat: 'paar poten'.
En het beest op de foto (brrrrrrr.....) heet ook wel de 'reuzeduizendpoot'.
Een 'gewone' duizendpoot: 15 paar poten, een tienduizendpoot: 49 tot 57 paar poten en een compostduizendpoot 77 tot 83 paar poten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een duizendpoot is verdeelt in segmenten. Elk sigment heeft aan elke zijde een poot.

Een jonge duizend poot heeft 7 segmenten, een volwassen duizendpoot 15 tot 200 segmenten. Dit ligt aan de soort of ondersoort.

Noot: Een miljoenenpoot heeft vanaf het vierde segment 4 poten per segment. Dit komt omdat er telkens twee segmenten samen groeien tot een segment.