Wat zijn endocriene en exocriene cellen?

En wat voor verschil hebben ze in functie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
28.9K

Het beste antwoord

Het endocrien systeem is het regelsysteem van het lichaam dat gestuurd wordt door hormonen. Dit zijn stoffen die via het bloed getransporteerd worden doorheen het lichaam om ergens een orgaan, weefsel of cel te activeren of te inhiberen.

De alvleesklier heeft twee functionele componenten: stoffen die de hormoonhuishouding, met insuline en andere hormonen te produceren, en exocriene, de alvleesklier sappen te produceren voor de spijsvertering. De alvleesklier is in direct contact met de maag, twaalfvingerige darm, milt en grote bloedvaten van de buik.

De exocriene cellen maken spijsverteringsenzymen die in de darm geloosd worden en daar de spijsvertering helpen. De endocriene cellen zijn de eilandjes van Langerhans die de hormonen insuline en glucagon produceren en aan de bloedbaan afgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Klieren met interne secretie (endocrien). Endocriene klieren geven hun product direct af aan het bloed of andere organen binnen in het lichaam.
Klieren met externe secretie (exocrien). Exocriene klieren geven hun product af dmv een buisje naar buiten of aan een holte in het lichaam.
Een combinatie hiervan komt ook voor, de endo-exocriene klieren.
fremar