Waarom zoeken mensen altijd naar de afstandsbediening en/of sleutels, terwijl je wel dingen van lange termijn kan onthouden waar het ligt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Op de lange termijn, onthoud je alleen die dingen die indruk op je maken, of die je zelf gewoon belangrijk vindt.
Lang niet alles van de "lange termijn" onthoud je, omdat je anders stapelgek zou worden. Je hersenen schiften de zaken dus een beetje (b.v. tijdens de slaap) en zorgen ervoor dat alleen die dingen die er echt toe doen, worden onthouden.

Een fotoalbum, een boek, of een CD raak je niet zo snel kwijt, omdat dat letterlijk lange termijn zaken zijn. Je bent daar niet dagelijks mee in de weer.

Bij sleutels en afstandsbediening is dat anders. Daar loop je iedere dag mee te sjouwen. Blijkbaar geldt voor de meeste mensen, dat sleutels geen absolute prioriteit hebben, om er zo mee om te gaan, dat je weet waar je ze terug kunt vinden. Op het moment dat je ze kwijt bent, is er veel irritatie, maar zodra je ze hebt gevonden, vergeet je het voorval al weer, en ben je ze als snel weer kwijt.

Sleutels en afstandsbediening zijn dus voor de meeste mensen niet belangrijk genoeg, en is het gemak, om daar wat slordig mee om te gaan, belangrijker dan de irritatie dat je ze soms kwijt raakt.

Je kunt er zeker van zijn, dat iemand die regelmatig zijn sleutels kwijt is, en daardoor een keer een heel belangrijke afspraak mist, hij zijn sleutels in de toekomst minder snel kwijtraakt. Hij zal er zorgvuldiger mee omgaan, omdat hij weet welke gevolgen het kan hebben.

Overigens is de beste manier om je sleutels niet kwijt te raken, 's avonds voor je gaat slapen, te kijken of je sleutels op de plaats liggen of hangen waar ze horen. Ben je ze dan kwijt, dan is de kans veel groter dat je ze snel vindt, dan de volgende dag, omdat je dan al weer veel meer bent vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wou antwoorden, maar dit antwoord is nu eenmaal... beter!

Andere antwoorden (7)

Omdat we apen zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we niet alles onthouden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je op het moment dat je je sleutels of iets dergelijks neerlegt
terwijl je aan iets anders aan het denken bent, slaan je hersenen het moment dat je je sleutels ergens neerlegt en waar je ze neerlegt, niet op en vergeet je waar die krengen liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn van die dingen die alrijd rondslingeren
En op het moment dat je ze neerlegt ben je ook vaak met iets anders bezig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je kort termijn geheugen alleen bewust gekozen dingen opslaat (op enkele uitzonderingen na) meestal als je binnenkomt denk je aan je kindje, je partner, de wc, etc. en daarom weet je het dan niet. Het kan dus helpen om een vaste plek te gebruiken of als je het neerlegt bewust te zijn dat je het neerlegt... Je kan dan bv. in jezelf zeggen, ik leg de sleutels nu op de tafel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De afstandsbediening en je sleutels gebruik je zo vaak, dat dit routine handelingen zijn en je die bijna vanzelf uit voert, dus zonder te denken. En als je er niet over nadenk blijft het ook niet zo hangen. Dingen die je minder vaak doet, doe je veel bewuster en die sla je dus op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het sleutelwoord: concentratie!!
Je korte termijn geheugen slaat dit soort "oninteressante" zaken slechter/moeilijker op, met name wanneer je veel andere dingen aan je hoofd hebt/druk bent. Je concentreert je dan op andere zaken dan dat je oplet waar je nu precies je sleutels neergooit.

Het is ook een kwestie van het ontbreken van een vaste plek in combinatie met het feit dat ze niet zo groot zijn.
Een auto heeft misschien geen vaste parkeerplaats, maar hij is zo groot dat je hem zo weer terugvind, ook al weet je misschien niet meer precies op welke plek hij staat.
Spullen met een vaste plek vind je ook makkelijk terug of ze nu groot of klein zijn. Dit heeft niet alleen te maken met je lange termijn geheugen, maar ook met het feit dat ze vaak op een logische plek staan.