Als je moeilijk kunt voorspellen wanneer een aardbeving komt, hoe kan je dan beweren dat het NAschokken zijn en geen VOORschokken ?

Deze vraag is belangrijk om vast te stellen hoeveel tijd ze nog in Japan hebben om de reactor te koelen.
Je kan je dan afvragen of Kadafie prioriteit is of de lucht die we inademen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In gebieden zoals Japan en Nieuw Zeeland komen er meer dan 10.000 schokken voor per jaar en bijna 100 grotere schokken. Er is dan maar 1 conclusie :het gevaar is altijd latent aanwezig.
Sommige tekenen zijn er wel , maar men heeft geen benul van plaats noch tijd. Net vóór de grote schok met tsunami , was de ganse regio al onrustig : Zuid China (2X) ,Tai Wan , De Fillipijnen ,Papoea, Japan 2X)...maar schokken die wij als zeer hevig beschouwen...daar draaien ze zich in Japan eens goed rond in bed. Pas vanaf 6.5 Richter tot 7 Richter wordt het ernstiger , maar ook daarop is Japan heel goed voorzien. (Japan en Californië zijn voorbeelden van voorzorg).
Naschokken zijn over het algemeen hevige (doch minder hevige) schokken na een grotere. Die schokken zijn meestal niet op dezelfde plaats , maar wel in de wijde omgeving. Die naschokken zijn gevaarlijk omdat ze de aangerichte schade van de hoofdschok nog vergroten (half ingestorte huizen ...kunnen dan wel eens volledig instorten)
Die problemen met de reactor zijn minder het gevolg van de aardbeving op zich : alle reactoren ter wereld zijn beschermd voor schokken (ook de onze) en die vallen uit.( het was wel een zeer hevige 9.0 Richter...zo eentje dat maar om de paar jaar voorkomt ergens op Aarde )
Het grootste probleem was de onverwachte grote tsunami, die het afkoelingssysteem in de war bracht en daardoor een ganse keten van bijkomende defecten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Schokken zijn anders dan de beving zelf. Je kunt bijv. ineens het gevoel krijgen dat er een grote vrachtwagen voorbijkomt. Je hoort de glazen trillen die in je kastje staan of je serviesgoed en je voelt de vloer trillen en ziet de plafonnière bewegen. Als dit ineens gebeurt dan kan het een waarschuwing zijn dat er een aardbeving komt als je in een risicorijk gebied woont. Dit zijn dus voorschokken.
De aardbeving zelf is veel heftiger, dan heb je kans dat alles instort. Wat je na de beving nog voelt is een of meerdere naschokken. Deze vinden dus plaats na de grote beving. Alleen daarom al heten ze naschokken.
Ze kunnen ook heftig zijn, maar niet zo heftig dat er meteen een nieuwe aardbeving komt,zodat het geen voorschokken kunnen zijn.
13 jaar geleden
Aardbevingen vinden plaats waar aardschollen langs of over elkaar schuiven. Door dit schuiven ontstaan grote spanningen in de Aardkorst. Na de ontlading van de grootste spanning kunnen er nog wat restspanninkjes zijn die zich dan weer in naschokken ontladen (zoals iemand die een jas aantrekt soms nog wat met zijn schouders moet bewegen eer de jas echt lekker zit).
Na de echte aardbeving komt er geen tweede (je trekt die jas ook geen tweede keer achter elkaar aan).
Voor de lucht die we inademen hoef je dan ook niet bang te zijn en Kaddafi is weer een ander verhaal.