is de smeltwarmte van een stof gelijk aan de verdampingswarmte van een stof?

ik ben mijn natuurkunde huiswerk aan het maken en moet voor een opgave de verdampingswarmte van water weten. ik heb een tabellen boek waarin ik wel kan vinden wat de smeltwarmte van water is. nu vraag ik me af of dit niet gewoon hetzelfde is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

smeltwarmte is van vast --> vloeibaar
verdampingswarmte is van vloeibaar --> gas

Dit is niet hetzelfde.

De smeltwarmte van water (ijs) is ongeveer 6 kJ/mol (334 kJ/kg).
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Smeltpunt)
De verdampingswarmte van water bedraagt 2249 kJ/kg bij standaardomstandigheden.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdampingswarmte)

Zoals je ziet, is er voor verdampen aanzienlijk meer eneergie nodig dan voor smelten.
Thecis
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, de verdampingstemperatuur is de temperatuur waar een vloeistof over gaat in de vorm van gas. De smelttemperatuur is de temperatuur waarbij een vaste stof vloeibaar wordt.

Verdampingswarmte is hier dus het kookpunt = 100 graden onder normale druk
Smelttemperatuur is hier wanneer water over gaat van vast naar vloeibaar = dus temperatuur waarbij ijs smelt = 0 graden ongeveer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dit gaat over de het smeltpunt en het kookpunt maar ik heb het over de smeltwarmte. dus hoeveel warmte er nodig is om 1 kg van een stof te doen smelten. maar toch bedankt voor de moeite!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn fout, ik zie dat hieronder wel is gepost wat je zocht :)