waarom als je quantumfysica googld krijg je veel spiritistische dingen te zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Omdat er veel bijgelovers zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen die in het spirituele geloven proberen een verband te leggen tussen kwantumfysica en spiritualiteit. Google let niet op de kwaliteit van de sites maar op hoe populair ze zijn. Als je nu googled zul je zien dat deze vraag ook hoog scoort, omdat goeievraag.nl populair is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Quantummechanica is voor de meeste mensen een vrij exotisch gebied. Er zijn maar weinigen die begrijpen waar het over gaat.

Dat opent de deur naar allerlei vrije interpretaties.

Laat ik een voorbeeld geven. De quantummechanica zegt bijvoorbeeld, dat elementaire deeltjes niet de "harde bolletjes" zijn die wij er vaak bij voorstellen, maar dat je ze moet zien als een soort kansverdeling: hoe groot is de kans dat je een deeltje op een bepaalde plek aantreft. Je zou dat kunnen verwoorden als: het deeltje is overal tegelijk.

En zie, een beetje vrij interpreteren en je kunt beweren dat wij, mensen, overal tegelijk zijn. Dan kun je ook meteen beweren dat de quantummechanica verklaart dat we kunnen gedachtenlezen, dat telepathie en voorspellingen mogelijk zijn, enzovoort.

Allemaal onzin natuurlijk, maar dat weet je pas als je de quantummechanica beter begrijpt.

Zo zijn er vele voorbeelden. De grote gemene deler is altijd dezelfde: een verkeerde weergave van de wetten van de quantummechanica, en dan net doen alsof de quantummechanica allerlei zogenaamde spiritistische dingen zou bewijzen.

Wat de schrijvers van zulke artikelen er helaas nooit eens bij vertellen, is hoe het dan toch komt dat geen enkele ECHTE quantummechanicus in al die spiritistische dingen gelooft...
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp heel weinig- maar wel iets- van kwantummechanica, zeker als eventueel mogelijk vakgebied dat veel huidige onverklaarbare zaken zou kunnen verklaren (voor zover de psychologie dat nog niet kan). Maar dat spiri's (of liever : paranormaalgelovers) er zo mee weglopen heeft mij ook enorm verbaasd.
Cryofiel
13 jaar geleden
Om dat te begrijpen zou je eens kunnen kijken naar het bekende boek van Pim van Lommel, Eindeloos Bewustzijn. Van Lommel brengt in zijn boek een soort blijde boodschap. De ziel is onsterfelijk, de ziel kan buiten het lichaam bestaan, meerdere zielen kunnen direct met elkaar en met "de kosmos" in contact staan, zowel tijdens als na het leven. Dat sluit naadloos aan op wat veel paranormaalgelovers dolgraag willen horen. Van Lommel doet net alsof de quantumfysica dit zou hebben bewezen en verklaard. Dat is voor de paranormaalgelovers natuurlijk al helemáál mooi: hun geloof, hun hoop, wordt bevestigd door de moderne wetenschap! Wat bijna niemand weet, is dat Van Lommel een compleet verkeerde weergave geeft van de ontdekkingen van de quantumfysica. Op elke pagina van zijn boek staat minimaal één fout - tenminste, als je alleen de grote blunders telt. Als je de kleinere foutjes ook meetelt, kom je op meerdere fouten per pagina. Dat zie je echter alleen wanneer je enige kennis hebt van wat de quantumfysica *werkelijk* zegt. Denk maar eens na: als Van Lommel gelijk zou hebben, en de quantumfysica inderdaad allerlei opzienbarende ontdekkingen zou hebben gedaan over het wezen van de ziel - hoe komt het dan, dat de quantumfysici dat ZELF niet in de gaten hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal een hele kluif worden om me daar doorheen te worstelen, maar wel de moeite van het lezen denk ik. Nadeel is altijd dat je je elke bladzij opnieuw door zoveel bullshit heen moet worstelen maar niet terug kunt praten..... Op die laatste vraag heb ik wel een antwoord voor je hoor ; ze zijn gewoon (nog) niet verlicht / spiritueel genoeg, staan bewust niet open voor de duideijke boodschap of zijn niet uitverkoren (door het universum ? ) het begrip te hebben en het licht te zien. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gauw wat tegengas geven in deze discussie.
De ziel beweegt in een andere dimensie dan de materiele zaken van het lichaam en dus ook quantumfysica. Van Lommel heeft dit begrepen . Ik ben ook niet blij met al die films / boeken die het spirituele proberen te verklaren met quantum mechanica. Zoals What the $%##@ do we know. Ze slaan de plank volledig mis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus waarom van Lommel in zijn boek de quantumfysica heeft aangehaald is mij een raadsel. Overigens @ Cryofiel . Prima bijdrage . Je geeft inderdaad aan waar het willen en de hoop op iets ( de eeuwigheid van ons bewustzijn en het voortbestaan van de ziel ) kan ontaarden in het geloven van deze dingen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik vermoed dat Van Lommel de quantumfysica om twee redenen aanhaalt. De eerste reden is de al genoemde: met voldoende weinig kennis van zaken kun je er van alles uithalen wat precies in jouw straatje lijkt te passen. Dat maakt de quantumfysica zo aantrekkelijk voor hen die er weinig verstand van hebben. De tweede reden heeft te maken met iets wat je in je eerste reactie aanhaalt. Je zegt dat de ziel in een andere dimensie beweegt. Even los van de betekenis van die uitspraak - dat zou een heel andere discussie worden - gaat Van Lommel uitgebreid in op de faseruimte. Voor hem beweegt de ziel zich in de faseruimte. Nu kent de quantumfysica ook een faseruimte - een begrip dat al sinds de klassieke mechanica bestaat. Echter, de faseruimte van de klassieke mechanica of van de quantumfysica (dat zijn dezelfde faseruimtes) heeft niets, helemaal NIETS, te maken met "een andere dimensie", of zelfs maar met een soort ruimte. Dat Van Lommel beweert dat de ziel zich in een faseruimte bevindt, illustreert slechts zijn enorme gebrek aan kennis van zaken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Er zijn veel dingen die mijn interesse hebben. Dit is er één van. Dit komt uit mijn wens, de wereld waarin wij leven te begrijpen. Verbanden te zien. Zowel de onderdelen als het grote geheel te zien. En, wie weet, niet alleen de wereld (da's dan inclusief het hele universum), maar ook *onszelf* te begrijpen. Een soort spirituele zoektocht naar inzicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een grote tendens, bij al moeilijk uit te leggen zaken, er nog iets moelijkers bij te halen, zodat de lezer gaat denken, die man zal het wel weten, die is echt deskundig!!
Om een grotere massa mensen te kunnen overtuigen, moet je ze ondersneeuwen met jouw kennis, of zelfs verzonnen kennis! Of van Lommel dit ook bewust heeft toegepast, weet ik niet, mogelijk was het ook onkunde of zo maar een gok.
Als ik met mijn auto in de garage sta ( ik weet niets van auto's) en de monteur houdt een technisch verhaal waarom mijn auto zo rot rijdt, dan zal ik hem geloven, want hij sneeuwt me onder met zijn kennis en ik kan dit door gebrek aan eigen kennis niet doorzien. Dat het zo werkt heb ik ook hier op g.v. ondervonden, ik gaf eens een volkomen verzonnen antwoord, vol technische onzin uitleg, maar heel geloofwaardig, direct stroomde de puntjes binnen en kreeg zelfs een beste antwoord!!!
Als je dus weet hoe dit werkt, kan je dat prima via een boek naar buiten brengen en zal je, vaak ten onrechte, een zeer grote groep aanhangers/ volgers krijgen, helaas wordt dit in de spirituele/ paranormale wereld heel vaak toegepast, puur alleen maar om de eurootjes binnen te halen, niet alleen in boeken, maar helaas ook op t.v. is dit vaak de enige drijfveer.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik zie inderdaad wel vaker, dat paranormaalgelovers met imposant klinkende termen zwaaien. Dat klinkt geleerd en het maakt indruk. Bij mij werkt dat niet, want ik wil altijd begrijpen, ik laat me niet ondersneeuwen. Daarom vraag ik altijd, wat ze nu eigenlijk bedoelen met hun woordenstroom. Dat wordt me vaak niet in dank afgenomen... Trouwens, bij welke vraag had jij jouw onzinantwoord geschreven? En waarom had je dat gedaan - was het een soort experiment?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben net als jij, gek op experimenten, zeker op psychologisch gebied, onzinantwoorden heb ik 3 keer gedaan, is twee keer gelukt.
Welke vragen het waren weet ik niet zo goed meer, is te veel vragen geleden.
Ik ben zeer geinteresseerd in de mens in het algemeen, G.V. is een waar feestterrein voor me, uitermate leerzaam voor me.