Hoe dom kun je zijn zonder dat je gek bent?

Of te wel, waar ligt de grens van gek en dom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waar ligt de grens tussen iemand gekvinden en te gek vinden?

Het beste antwoord

Dom en gek zijn naar mijn smaak 2 heel verschillende dingen. Het staat los van het ander. Wat niet wil zeggen dat je niet dom én gek tegelijk kunt zijn. (ik ken mensen..... ;-) )

Maar serieus. Wat is gek? Dat wordt denk ik ook door de maatschappij bepaald. Wij hadden vroeger een klant in onze kroeg (heb ik het over 30 jaar geleden) die continue liep te hinniken. Die was gewoon gek. Niet meer en niet minder.
Volgens ons dan he. hij werd een beetje als dorpsgek behandeld.
Wat we echter veel later pas hoorden was dat hij gewoon een normale baan had en een afwijking die bekend is als het syndroom van Gilles de la Tourette.

Ander voorbeeld: man komt thuis en vermoord zij vrouw en drie kinderen. Die lijkt mij behoorlijk gek? Maar dom? Nee niet persé.

Een gek kan een hoge maatschappelijke functie hebben. Iemand die dom is niet zo makkelijk. Daarnaast is het wel zo dat ik mensen ken die ik redelijk dom vind maar als persoon wel waardeer.

Dus concreet antwoord: je kunt oerdom zijn zonder gek te zijn maar je kunt ook hoogbegaafd zijn en gek zijn .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Gek is gestoord in gedrag en/of denken.
Dom is een tijdelijke toestand. Het hoeft niet zo te blijven.

Toegevoegd op 15-05-2009 12:09:46
EQ, SQ tellen mee.
IQ is een aangeleerd gebeuren. Dat kan door veel training hoger gemaakt worden.

Er zijn gestoorde criminelen met een hoog IQ.
Het probleem bij hen is dat zij de grens onvoldoende kunnen stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een voorbeeld: carnavalsvierders doen vaak erg gek, maar zijn vaak in het normale leven niet dom. Andersom betekent 'echt' gek zijn vaak dat je in een gesticht terecht komt, terwijl heel veel mensen dom gedrag vertonen, maar een verder normaal en vrij leven leiden. Het is dus maar net hoe je het bekijkt. De grens is soms moeilijk te trekken, dat moge duidelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dom bent, dan kan je de stupiditeit van je actie achteraf overzien. Bij gekte ontbreekt dit inzicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen grens, ze kunnen elkaar ook overlappen.
Dus wanneer iemand zowel gek als dom is.

Toegevoegd op 14-05-2009 20:16:26
Domheid is meetbaar door middel van een IQ-test. Je zou kunen zeggen dat iemand 'dommer is dan de gemiddelde nederlander' bij een IQ onder de 100.
Gekheid is ook subjectief dus niet écht meetbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een IQ van 70 of lager mag je niet meer vrij in de maatschappij rond lopen of stemmen. Dan heb je dus begeleiding nodig. Ik denk dat je dan wel "gek" ben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gek ben je wanneer er een psychische aandoening ten grondslag ligt. Dus dat je gaat handelen naar je psychische aandoening en daardoor je omgeving en de samenleving in gevaar brengen...

Dom is gewoon een samenloop van omstandigheden, waarin je niet echt juist gehandeld hebt zoals het hoort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe hebben die twee weinig met elkaar te maken. Domme mensen zijn doorgaans niet gek en gekke mensen zijn niet altijd dom.

Maar alles staat en valt met de definities die je voor gek en dom hanteert. Dus vandaar dat je met de vraag alle lanten op kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag dermate dom zijn zolang je maar in staat bent om buiten de hekken te blijven van een gekkenhuis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou eerder me afvragen hoe slim je kan zijn voordat je gek bent. Gekte en genialiteit schijnen erg dicht bij elkaar te liggen.
Als antwoord op jouw vraag: gek ben je wanneer aardig anders dan de gemiddelde mens (omgedraaid gaat dat niet altijd op natuurlijk). Als jij zeer ondergemiddeld dom bent, dan ben je gek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er eerder een verband bestaat tussen gekte en hoge intelligentie. Heel slim zijn kan een vloek zijn omdat de wereld dan veel complexer overkomt en je gaat je ergeren aan al die mensen die dommer zijn. Domheid daarentegen kan een zegen zijn: eenvoud en eenduidigheid regeren. Gekte is een aandoening die bij iedereen kan voorkomen, maar het komt toch echt het meeste voor in combinatie met een andere aandoening: een groot brein hebben.