Hoe praat je meer?

Ik ben stil maar is dit dan verlegenheid of rustig zijn?
Wat is het verschil tussen rustig en verlegen?
Mensen in mijn omgeving vinden dat ik meer moet gaan zeggen maar vind het erg moeilijk. Hoe kan ik hier mee omgaan dat ik meer praat?
Ik heb vetrouwingsoefingen gehad maar na een tijdje laat je het toch weer vallen. De laatste tijd heb ook een beetje een depressie om het feit dat ik mezelf te stil vind en word langzamerhand nog stiller dan stil(om het zomaar te zeggen). Hoe ga je hier mee om? En hoe praat je meer?
Verder doe ik aan sport en school dus zit wel onder mensen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Ik zie niet in wat er mis is met stil zijn.

Weet je, al dat praten wordt zo vreselijk overschat!

Meestal is het zinloos geklets, leuterkoek, flauw gezever en koffiepraatonzin.
Dat heeft wel een sociale functie, schijnt het.
Maar geloof me, mensen die overloos kunnen ouwehoeren om niks.....die zijn pas irritant!

Als mensen in jouw omgeving vinden dat jij meer moet praten, vraag ze dan eens ronduit, rechtuit: waarover dan?
Zeg gewoon: als je me iets vraagt dan krijg je antwoord, maar ik heb niet zo'n zin in geklets.

Waar het om gaat is, hoe voel jij je in gezelschap?
Vind je het zelf wel prima om meer een luisteraar te zijn dan een kletser?
Probeer eens gewoon te genieten in gezelschap van wat er om je heen gebeurt, zonder de behoefte of de noodzaak te zien om daaraan mee te doen.
Ook daar krijg je zelfvertrouwen van.
Misschien genoeg zelfvertrouwen om in vertrouwen te kunnen zwijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad een heel goed antwoord. Probeer dicht bij jezelf te blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Helemaal mee eens.

Andere antwoorden (12)

ik ben zelf ook erg stil... maar dat is absoluut geen verlegenheid! je kan het beste dan meer luisteren naar mensen en dus ga je dan vanzelf meer praten. je kan zegmaar ook nutteloze opmerkingen geven. of probeer discussies te voeren met mensen.

heel veel succes verder. en denk niet te slecht over jezelf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen praten meer of minder dan anderen, daar is niets mee.
Als je graag meer wilt praten dan moet je eerst eens kijken 'waarom' je niet veel praat.
Durf je dat niet? Of heb je gewoon niets te zeggen?

Als mensen je gaan dwingen om meer te praten, dan ga je alleen maar minder praten, dat is best logisch.
Als je onder druk iets moet zeggen, dan heb je er ook geen lol in natuurlijk, dat is heel begrijpelijk.

Als je erachter komt waarom je niet veel praat, dan kun je aan die hindernis gaan werken, in plaats van jezelf te forceren te praten.
Als het inderdaad aan je zelfverzekerdheid ligt, dan kun je die opkrikken, daar heb je allerlei curcussen voor.
Als je gewoon geen behoefte hebt om te praten en je lekker in je vel zit, laat het dan lekker zo.
Iedereen is anders!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een interesse, en ga naar een groep mensen die dezelfde interesse heeft als jij.

Voorbeeldje: Ik hou erg van Metal en Punk e.d., ik ga naar mensen toe die er ook van houden en vraag wat voor muziek zij luisteren. Meestal begint dan de bal te rollen, je praat even over bands, wat goed is wat minder, wat wordt aangeraden. En meestal komt er een moment in dat gesprek waar je van onderwerp veranderd, en daarin ga je mee. En voilà! daar spraat je meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stil zijn is een karaktereigenschap. Je hebt ook kakels, die nooit stil kunnen zijn....

Een hele avond stil op je stoel zitten en niets zeggen/toevoegen, dat is wel hèèèl stil.

Ook als je stil bent van jezelf, kun je best wat praten. Als een ander iets vertelt en je luistert goed, dan is er bijna altijd wel iets waar je op in kunt haken. Belangstellend, dat wordt als fijn ervaren.
Of iets dóórvragen , zodat de ander weer kan vertellen.

Je hoeft niet eens je eigen verhalen te vertellen, alhoewel een ander daar best iets van zou willen horen.

Wat je kunt doen is:

Als je weet dat je naar een verjaardag gaat, een bijeenkomst gaat, een vergadering gaat, op visite gaat,
thuis van te voren alvast een paar vragen bedenken. Die kun je dan inzetten als je ter plekke bent.

Van thuis zitten heb je niet zoveel avonturen te vertellen. Activiteit is daarin het toverwoord. Als jij een sport beoefend, vrijwilligerswerk doet, een hobby hebt, of een leuke vakantie hebt geboekt, dan heb je altijd iets te vertellen. Ben je onder de mensen en dat levert altijd verhalen op.

Dus stap de wereld in en je zult zien, het gaat vanzelf beter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of dit het nou helemaal is. Dan ga je naar een verjaardag of feestje toe alsof je een spreekbeurt moet houden. En dan de hele tijd maar in je hoofd zitten met die vragen en afwachten op het geschikte moment. Daar zou ik nou helemaal van in de stress raken.
Dan ga je je zelf zo forceren en ben je totaal niet jezelf, met alle gevolgen van dien........ Zou ik dus niet adviseren. Ik spreek uit ervaring als "stil" persoon. Ik kan me dan ook helemaal vinden in het antwoord van momopoyolo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als het zo geforceerd moet, is het niet goed. Daar heb je gelijk in. Wat ik bedoel is, van te voren een inschatting maken van de avond en wat vragen paraat hebben als je die zou willen stellen. Hoeft niet, maar kan.
Een zwijgzame collega heeft zich dit aangeleerd en kwam zo steeds en beetje meer los. Omdat ze ter lekke te gefocust was om mee te moeten praten klapte ze dicht. In die context mijn antwoord.
Ik ben bang dat niemand jou precies kan vertellen wat het bij jou is. Verlegenheid of rustig zijn. Alleen jij kunt aanvoelen wat het is, en hoogstens is het verschil uit te leggen.

Als je een beetje bang bent om te praten, en het eigenlijk wel zou willen, dan ben je verlegen.
Als je al dat gepraat maar vermoeiend (en/of zinloos) vindt, dan heb je een rustig karkakter, en heb je gewoon behoefte aan rust.

Het is niet zo goed op te maken uit je vraag en toelichting, in hoeverre het weinig praten je echt stoort, en al helemaal niet, of het jou, of alleen je omgeving stoort.

Als je rustig bent en je hebt niet altijd het hoogste woord, dan is dat allemaal niet zo negatief. Niet voor jezelf, en zeker ook niet voor je omgeving.

Pas als je zelf het gevoel hebt, dat je niet goed functioneert, of beter kunt functioneren als je je wat meer uit, dan zou je kunnen overwegen eens met een psycholoog te praten. De kans is groot, dat je dan een oorzaak vindt, en dan kun je altijd nog kijken of je er ook echt iets aan wilt gaan doen. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent bezig volwassen te worden en je bent druk bezig je persoonlijkheid te vormen.
Dat is altijd een onzekere tijd waar veel jong volwassenen slecht mee kunnen omgaan.
Je zal moeten stoppen om naar anderen te kijken die een voorbeeld voor je moeten zijn, er bestaat geen goed voorbeeld voor je, jij ben jij!
En ben je rustig en praat je niet veel, nou en??
Ben je verlegen en timide, nou en?
Gebruik mensen om je heen niet als een spiegel voor je zelf, maar accepteer je zelf zoals je bent.
Veel mannen zullen de eigenschappen als wat verlegen en rustig enorm waarderen in een vrouw, dus blijf wie je bent en wees daar trots op.
Dit is echt geen peptaal hoor, ik meen het!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De basis voor goede communicatie is je eerst goed leren voelen. Als je goed in je vel zit ga je vanzelf meer praten.
Natuurlijk is er buiten dat nog veel aan communicatievaardigheden te leren, maar zonder die basis werkt het sowieso niet.

Je kan een NLP Practicioner opleiding doen waarbij je eerst jezelf erg goed leert voelen, daarna leer je excellent communiceren en krijg je de middelen om het allerbeste uit jezelf te halen. Je zult dan zien dat je op den duur automatisch ook de mensen om je heen een fijner gevoel zult geven. Het nadeel van een NLP practicioner is dat het zo’n 2000 tot 2500 euro kost. Het is de inverstering wel waart. Stel dat je die investering in de rest van je leven doet is het belangrijk niet zomaar de eerste de beste aanbieder te nemen. Probeer uit wat bij je past door een een aantal verschillende kennismakingsworkshops of kennismakingsgesprekken bij te wonen. Je voelt dan vanzelf wat goed voor jou is.

Om je gewoon goed te voelen zodat je in elk geval goed in je vel zit (met als mogelijke bijwerking dat je meer praat), kan je dus ook een NLP Coach inhuren en dan kost het je een paar honderd euro. Als je een goede coach uitzoekt werkt hij/zij onder voorwaarde dat de behandelingen werken en anders hoef je niet te betalen ;)
Zo'n coach moet dus wel goed zijn, anders zou die geen boterham op de plank hebben en geen dak boven z'n hoofd :)

Hahaha, ik begin ondertussen een soort reclame bedrijf te worden voor NLP coaching of opleidingen hier op ‘Goeie Vraag’ Ghehehe, ik denk dat ik maar eens voor mezelf moet gaan beginnen!

Is dit allemaal wat teveel dan kan ik je wel wat boektitels geven of wat links van filmpjes waarbij je wat simpele manieren worden geleerd om je heel goed te voelen. Het enige wat je ervoor hoeft te doen is een paar keer het filmpje kijken en elke dag even oefenen met goed voelen :P Stuur maar een bericht als je dat interessant lijkt.

Succes en ik hoor graag van je of je hier wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op elke eigenschap hebben andere mensen wel iets aan te merken.

Als je meer zou praten loop je het risico dat anderen je gaan vertellen dat je wat meer naar anderen zou moeten luisteren ipv altijd het hoogste woord te hebben.

Het enige dat telt is wat JIJ er zelf van vindt: zou je meer willen zeggen kun je bij jezelf proberen na te gaan wanneer je dat zou willen doen en dan moet je toch zelf oefenen.

ECHTER, ben jij toevallig omgeven door "kakelaars" is dat heel erg moeilijk, als jij al eens je mond opendoet, nemen die gelijk het gesprek weer over.

Dus je beste kans zie ik een een gezelschap van allerlei stillere mensen of bijv eens bij hele andere mensen (die jou nog niet zo kennen als een "stille". Mogelijk bij mensen die veel ouder zijn dan jijzelf

succes
amigo
13 jaar geleden
Hallo, omdat anderen vinden dat je meer moet praten is geen reden, en verder als je niets te melden hebt is het veel wijzer om te luisteren, ook is het raadzaam om je lessen weer op te pakken en zij zullen je ook verteld hebben dat je stem , mocht je onzeker zijn een sterk wapen kan zijn , oefen thuis als je alleen bent of met iemand die je vertrouwd met een voorleesboek vertel het verhaal luid en duidelijk aan jezelf of het andere gezelschap , hierdoor zal je vertrouwen groeien , wel vol blijven houden , veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit had ik vroeger ook, maar ben er achter gekomen dat ik geen grote prater ben.

Ik sta ook bekend als een rustige jongen en heb dit ook geaccepteerd. Door die acceptatie kan je meer jezelf zijn en hoef je geen druk meer op jezelf te zetten om meer te praten.

Kortom. Wees gewoon jezelf zoals je bent en accepteer zoals je nu bent.

gr
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je vraagt je af of je gewoon stil of juist té verlegen bent , , , als je gewoon niet zoveel kletst dan is daar helemaal niets mis mee , wil je eigenlijk wel vaak iets zeggen maar durf je dat niet of denk je dat dat wat je wilt zeggen niet goed of belangrijk genoeg is om te zeggen , ,, , , dan ben je verlegen en onzeker . dat is naar mijn bescheiden mening het verschil , en dat laatste is natuurlijk wel vervelend , en heb je er meer aan om te kijken naar je onzekerheid , niet zozeer alleen het stil zijn.
en wat andere mensen vinden ,,,, is uiteindelijk niet het ding waar het jou om moet gaan . het is veel belangrijker dat jij zelf je er lekker bij voeld. en onthoud : everybody is unique ,,,just like everone else ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat niet om het niet praten, om het wel praten en ook niet om de hoeveelheid praten.

als je onzeker bent kan je het verlegenheid noemen, voel je je niet onzeker en ben je stiller dan ben je gewoon een rustiger persoon.

uit je vraag maak ik op dat je onzeker bent (meerdere punten die je aangeeft) dus het kan je helpen om aan je eigenwaarde te gaan werken. (met hulp)

als je gaat denken waar je het over moet hebben omdat je MOET praten werkt dit dus niet. ben je wat stiller dan is dat jammer. probeer echter wel wat aan het gevoel te doen wat je erbij hebt, en niet op de hoeveel woorden of de inhoud hiervan.
dan zal je vanzelf meer gaan praten ALS je hier al behoefte aan hebt, als je gevoel erbij maar snor zit :)

succes!!