Is de economische crisis god voor de natuur?

Stel er wordt minder hout, vis, olie etc verhandeld...
Dan komt simpel gezegd de natuur toch een beetje op adem?

Toegevoegd na 22 minuten:
..mm...schrijffout "goed" voor de natuur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Serieus, heb je gezien wat voor bezuinigingen er worden doorgevoerd? Tweederde van wat vroeger werd uitgegeven op dit gebied (toch al niet zo veel) wordt ingehouden.
Goed zou ik het niet willen noemen...

Antwoorden (4)

De natuur voorziet ons van de eerste levensbehoeften (voedsel, grondstoffen) en zal zeer weinig minder belast worden door een economische crisis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de jaren 1979 - 1982 kwam de westerse wereld in een zeer zware recessie terecht . Honderdduizenden werklozen op een uitkering in Nederland alleen al .

In de jaren 1979-1982 werd er daardoor 10-15 % minder olie gebruikt dan daarvóór . Als je er vanuit gaat dat olie een eerste levensbehoefte vervuld , dan kan je er ook van uit gaan dat op andere behoeften bezuinigd werd.

In de jaren '30 grote Depressie was de welvaarts achteruitgang in het westen rond de 25% .

Geld tekort is zeer nadelig voor het welzijn en geluksgevoel van mensen maar zeer goed voor de Aarde.

Toegevoegd na 2 minuten:
In deze grafiek is de vermindering van de olie winning ten gevolge van de economische achteruitgang in de begin jaren "80 te zien : http://www.google.nl/imgres?q=oliewinning&um=1&hl=nl&sa=N&biw=1024&bih=587&tbm=isch&tbnid=RXiDZjb61Tck0M:&imgrefurl=http://www.duurzaammbo.nl/DuurzaamMBO/DuurzaamMBO/Basismodule/Basismoduletabelnieuw.htm&docid=WHo9i9CXNS-BSM&imgurl=http://www.duurzaammbo.nl/DuurzaamMBO/DuurzaamMBO/Basismodule/Oliewinning.jpg&w=907&h=540&ei=tgO9Tvj_NtOWhQfNyNXKBA&zoom=1&iact=hc&vpx=348&vpy=279&dur=7953&hovh=173&hovw=291&tx=169&ty=90&sig=112159044976234825415&page=1&tbnh=97&tbnw=163&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:7,s:0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen automatisme, dat als we minder consumeren dat ook goed is voor het milieu.

Natuurlijk kun je het "simpel" houden, zoals je het stelt in je toelichting: minder gebruik van grondstoffen als olie en andere natuurlijke bronnen komt het milieu ten goede. Daar zit best een kern van waarheid in.

Maar als je wat verder doordenkt, dan kun je ook stellen dat er juist in de meer welvarende landen, veel meer aan natuur en milieu wordt gedaan, dan in armere landen.
Het ontwikkelen van goede filters voor stinkende schoorstenen, waterzuiveringsinstallaties, katalysators voor auto's, ontwikkelen van electrische auto's, en het organiseren van recycling-systemen kosten heel veel geld.

Als het economisch slecht gaat in een land, is daar geen geld voor, en zal er ook bezuinigd worden op b.v. subsidies voor organisaties (zoals bij ons b.v. Milieudefensie) die de boel een beetje in de gaten houden, en zelfs de mogelijkheid hebben om bedrijven en de overheid voor de rechter te slepen, als er dingen gebeuren die slecht zijn voor de natuur.

Een beetje zwart-wit gesteld, zijn er dus 2 stromingen:
- je kunt de natuur alleen maar redden door minder de consumeren, en dan is een economische crisis een zegen voor natuur en milieu.
- hoe rijker we zijn, hoe meer aandacht en geld we kunnen besteden aan de natuur. Dan is een economische crisis een ramp voor natuur en milieu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed doordacht dit antwoord. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat aan dit antwoord niets meer kan aan toegevoegd worden. Beantwoorder is dan ook een prof. :-)
Serieus, heb je gezien wat voor bezuinigingen er worden doorgevoerd? Tweederde van wat vroeger werd uitgegeven op dit gebied (toch al niet zo veel) wordt ingehouden.
Goed zou ik het niet willen noemen…