Waarom komt er na het douchen altijd nog een straaltje water (na een aantal seconden) uit de kraan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Amadea
10 jaar geleden
Bedoel je waarom dat bij jouw douche gebeurt? Ik ken het verschijnsel niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het soms.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik denk dat het met de van der waals krachten te maken heeft maar weet het niet zeker vandaar dat ik het hier vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De van der waalskrachten spelen hier niet zozeer en rol. Het zou eerder om een waterstof-brug gaan. Maar dit heeft met drukverschil te maken. Hetzelfde principe is een rietje volzuigen en vervolgens je vinger er bovenop leggen (vergelijkbaar met de douchekraan dichtdraaien). Dan blijft het water ook zitten. Haal je je vinger eraf (of laat je lucht in de douchekraan/slang komen) dan loopt het weer leeg.

Het beste antwoord

In de douchekop zit na het dichtdraaien nog water. Dit kan er alleen uit als er wat anders voor in de plaats komt: nieuw water, of in dit geval lucht. Eén tikje tegen de slang is voldoende om die lucht in de kop te laten lekken, het water kan er gelijk uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ongeveer 20 seconden na het terughangen van de douchekop, (zonder er tegen aan te tikken haha) komt er altijd een straaltje water uit. Hoe komt dit?
Reddie
10 jaar geleden
@catweazle0 , als je de douchekop terughangt veroorzaak je allerlei lucht en vloeistofbewegingen.
Dat is hetzelfde als het tikken van Flippie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en dat na gemiddeld 20 seconden lijkt me niet echt een verklaring, als de douchekop al die tijd stil hangt en niemand er tegen aan tikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk toch dat je het moet zoeken in het design. Ik herinner me nu een miniproefje tijdens het schoonmaken van een gebogen gootsteenkraan: Mét kalkzeefje (rastertje in de uitstroomopening) liep de kraan niet leeg, zonder dat zeefje bleef de kraan eventjes nadruppen. Ik vond toen de verklaring dat het beetje water wat als het ware hangt door de zwaartekracht eruit 'wil', maar pas kan zodra er wat lucht naarbinnen lekt, zoals je ziet als je een fles op de kop houdt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen goed antwoord, maar ik moet er toch eentje kiezen he?

Andere antwoorden (1)

De doucheslang bevat warm water. Als dat afkoelt krimpt de doucheslang een beetje en kan dan minder water bevatten. Het water zelf zal ook wel iets krimpen, maar het netto resultaat is dat er wat water uit de douchekop zal komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Water "krimpt" eerder dan de plastic doucheslang en nog sterker... het 'klimt' omhoog tegen de zwaatekracht in. Ik heb nog geen goede verklaring gezien/gelezen helaas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om de plastic doucheslang zit een metalen omhulsel dat de plastic binnenslang samendrukt, tenminste bij mij is dat zo. Het lozen van het extra water gebeurt bij mij vaak pas na een kwartiertje. Het water is niet samendrukbaar, dus het te grote volume moet zelfs tegen de zwaartekracht in omhoog de douchkop uit. Als je in een rechtop staande plastic fles met water knijpt zal het water ook omhoog uit de opening komen, simpele verklaring dus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt de krimptheorie testen door een keertje te douchen met koud water ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De doucheslang zal meer krimpen dan het water en zou dus het water omhoog kunnen stuwen. Dat zou wel even moeten duren omdat het warme water dus ook de doucheslang warm houdt. Ze moeten samen afkoelen. Dat gaat echt wel meer dan 10-20 sec. duren, misschien idd wel de 15 min van koosknip.
Als het water er meteen uitkomt, zoals bij mij, dan moet er een andere oorzaak zijn. Ook al omdat er, in ieder geval bij mijzelf, ook veel meer water uit komt dan met de krimpende-slang-theorie verklaard kan worden.
Ik denk dat de douchekop zelf leegloopt, water wordt vervangen door lucht. Daarom sputtert het ding ook altijd een beetje als je hem na een tijd weer opnieuw gebruikt.