Wie weet er iets te vertellen over de rietendaken die je ziet in de omgeving Hoorn?

Vanuit de trein gezien , mooie daken met bijzondere vormen van riet en dakpannen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Heeft dat patroon op het dak een betekenis en zoja , welke?

13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik denk dat dit stolpboerderijen zijn. Een boerderijtype dat veel voorkomt in Noord-Holland.
Als je op google zoekt naar afbeeldingen ervan zie je een aantal boerderijen met een hoog, puntig dak bedekt met riet en aan de voorkant een patroon van dakpannen.

Dit soort boerderijen is ontstaan rond 1600. Er was veel riet voorradig, dus dit werd gebruikt voor het dak, behalve boven het woongedeelte, omdat hier het brandgevaar groter was. Daar werd met gitzwart geglazuurde dakpannen een patroon gelegd.