hoe is de mens op het idee gekomen om computers te maken?

ik pieker er vaak over

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste computer bestond louter uit gloeilampen waarmee men berekeningen kon maken. Een rekenmahine ter grote van een heel groot lokaal. Uiteindelijk zijn het uit en aangaan van deze gloeilampen vervangen door bits met 1(aan) en 0(uit). Het is gebaseerd op het binaire systeem. Dat was het prototype van de huidige computer.

Het beste antwoord

Mensen zijn nooit op het idee gekomen om computers te gaan maken. De komst van de computer past gewoon in een ontwikkeling die automatisch is gegaan.

Altijd al heeft de mens geprobeerd, om allerlei dagelijkse handelingen efficienter te laten verlopen. Of dat nu gaat over de uitvinding van het wiel, het licht, telefoon, grammofoonplaat of noem maar op. Al deze vindingen hebben de eigenschap dat ze het leven van mensen er makkelijker op maakt.

Bijna geen enkele uitvinding staat op zichzelf, of is iets echt nieuws. Het is bijna altijd een vervolg op een vorige vinding. Zonder de vinding van elektriciteit of rekenmachientjes waren er nu geen computers. Computers maken was dus geen idee op zich, maar een logisch gevolg. En zo zijn mobieltjes weer een gevolg van de uitvinding van de computers en van de telefonie.

Overigens heeft niemand bij de "uitvinding" van de eerste computers ooit gedacht dat het deze kant op zou gaan. Namelijk de kant van personal computer. Men dacht toen alleen aan bedrijfsmatige toepassingen. Precies hetzelfde verhaal als SMS-jes. Die zijn specifiek bedacht voor zakenmensen. Dat is dus heel anders gegaan, weten we nu ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnxss

Andere antwoorden (2)

Het zijn bepaalde noodzaken geweest om computers te maken. Zo wilde men in de oorlog de geheime code kraken van de Duitsers. Ze hebben toen een computer gebouwd genaamd de Enigma. Dat word door de meeste mensen als de eerste computer beschouwd! (al hangt het ervan af wat je als definitie van een computer beschouwd).
Maar het is dus vooral dankzij de oorlog!

Later had men een veel kleinere computer nodig voor de raket naar de man. Toen was er ook een stroomversnelling, en werd alles daarna veel kleiner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen hebben altijd al rekenmachines willen maken. Het is begonnen met telramen. Rekenwerk kostte namelijk heel veel tijd. Blaise Pascal heeft om die reden dan ook een rekenmachine uitgevonden in de 17e eeuw. Charles Babbage was de eerste die een mechanische programmeerbare rekenmachine bouwde, ook vanwege de behoefte aan rekenkracht.

De computer fungeert nu meer als een universele machine (een machine die alle andere apparaten kan simuleren) en dat is te danken aan Alan Turing die het bedacht rond 1936. John van Neumann heeft dit concept gebruikt om daadwerkelijk computers te gaan bouwen.