Wat kan uv-straling beschadigen in ogen?

Als je onder de zonnebank gaat, moet je een brilletje. Dat is om je ogen te beschermen, lijkt me. Maar wat wordt er precies beschermt? Wat kan er dus kapot als je het niet doet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Overmatige blootstelling aan UV-licht veroorzaakt op lange termijn schade aan de innerlijke structuur van uw oog, leiden tot ziekten als staar(melkachtige kleur van de lens) en maculadegeneratie.
Maculaire degeneratie of maculadegeneratie is een oogaandoening waarbij gezichtsscherpte afneemt ten gevolge van het afsterven van kegeltjes in de macula lutea of gele vlek in het centrale gedeelte van het netvlies. Het perifere gezichtsveld blijft wel bestaan: patiënten worden dus niet volledig blind.

Het beste wat je kunt doen is dragen van een goede zonnebril
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Onbeschermde blootstelling aan UV-stralen kan irritatie veroorzaken, maar ook ontstekingen van het hoornvlies en vroegtijdige vertroebeling van de ooglens.