Worden armharen bij kippenvel omhoog gehouden door spiertjes?

Zo ja, dan zijn dit toch de kleinste spiertjes van je lichaam en niet de stijgbeugel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

ja, de haartjes hebben wel degelijk spieren, nou ja, spiertjes. kijk maar op een schematische afbeelding van een huiddwarsdoorsnede. lijkt mij de kleinste spier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha!

Andere antwoorden (3)

Nee en de stijgbeugel is het kleinste botje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel het stijgbeugelspiertje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, dat heeft ie niet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie op gv "Wat is de kleinste spier van het menselijk lichaam?" Daar wordt beweerd dat het 't gehoorbeentjesspier is. Ik had dus altijd gedacht dat het je haarspiertjes van je huid zijn, inderdaad, dat stamt af vanaf de oertijd toen we een vacht hadden en het haar recht op konden laten staan ivm kou.
Nee, de stijgbeugel zit in het oor! Wat jij bedoeld zijn haarspiertjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, de stijgbeugel is het kleinste botje, maar wordt bestuurd door het kleinste spiertje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie gv " Wat is de kleinste spier van het menselijk lichaam?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gaf ook antwoord op de paarse vraag, "dus haarspiertjes" De haarspiertjes trekken samen, waardoor de bloedvaten uitzetten en er meer bloed gaat circuleren, om het lichaam weer op temperatuur te krijgen!
De spiertjes in je huid trekken samen om de warmte zoveel mogelijk binnen het lichaam te houden. Met als resultaat dat de haartjes omhoog gaan staan. Is puur een bijkomstigheid en het omhoog gaan staan zelf heeft geen functie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt gedeeltelijk wat je zegt :-)
Als je haartjes rechtop gaan staan houden ze meer lucht vast, en dit geeft de huid meer warmte (door isolatie).
Bijna kale mensen hebben hier heel weinig aan, maar als je behaard bent, werkt dit wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo is iedere dag een leerzame dag! Bedankt voor je aanvulling Heidi! :-)