De wereld is rond. Waar is het zo dat Europa in het miden, Amerika links, Azië rechts getekend op de wereldkaart?

Azië had bijvoorbeeld ook heel goed in het midden staan. Europ links en Amerika rechts.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (8)

natuurlijk kan het ook heel anders zijn, maar de eerste kaartentekenaars leefden in europa en die tekenden hun eigen bekende stukje natuurlijk in het midden...

Toegevoegd op 10-06-2009 10:58:21
ojee ik zit te jokken...
De eerste landkaarten werden rond 3800 voor Christus gemaakt door de Babyloniërs.
Claudius Ptolemaeus was een van de eerste die landkaarten maakte. Uit de Romeinse tijd hebben we de Tabula Peutingeriana.

nou ja... de romeinen zagen zichzelf (of Rome) in ieder geval als het middelpunt van het universum... dus dat ligt in het midden...

Toegevoegd op 10-06-2009 11:04:07
ik zit mezelf de hele tijd tegen te spreken merk ik... op onderstaande plaatjes - Ptolaeus' wereldkaart (hertekend in de 15e eeuw)- en -Wereldkaart uit 1482, gebaseerd op Ptolemaeus- ligt Rome helemaal niet in het midden...

later is Amerika 'gevonden'.. dat werd in het westen (=hier links) bij getekend en ook de rest van Azië en Australië, die lagen naar het Oosten(=rechts van ons)

Toegevoegd op 10-06-2009 11:14:34
Voor navigatie en communicatie werd het wenselijk geacht om één meridiaan af te spreken die geldt als nul-graden- meridiaan; andere meridianen kunnen ten opzichte van deze 'nulmeridiaan' worden uitgezet. De keuze van de nulmeridiaan is arbitrair. In het verleden zijn er dan ook veel verschillende meridianen als nulmeridiaan aangewezen geweest, waaronder die door belangrijke steden als Parijs, Rome, Kopenhagen, Jeruzalem en Sint Petersburg. Uiteindelijk is in oktober 1884 de meridiaan door het Koninklijk Greenwich Observatorium in Greenwich (Engeland) als de internationaal geldende nulmeridiaan gekozen op de Internationale Meridiaan Conferentie. Van de 25 aanwezige landen stemden alleen Brazilië en Frankrijk tegen. Frankrijk accepteerde de nulmeridiaan van Greenwich pas officieel in 1911.

die meridiaan door Greenwich loopt in het midden van boven naar beneden over de wereldkaart...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een wereldkaart in europa is gemaakt zie je Europa op de wereldkaart in het midden.
Is de wereldkaart gemaakt in de VS zie je de VS in het midden staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De roots van veel ontdekkingsreizigers zal daarmee te maken hebben. Zij zullen Europa als midden van de aarde hebben beschouwd. Daarom loopt de huidige nul-meridiaan bijvoorbeeld door Greenwich. Da's een menselijke eigenschap.
Is het je al eens opgevallen dat als je Google Eart start, er als eerste ingezoomd wordt op de VS?
Het Chinese woord om het land China mee aan te duiden, Zhonguo, betekent Rijk van het Midden, en moslims beschouwen Mekka als midden van de aarde.

Wat ik veel bijzonderder vind is de overdreven focus op het noordelijk halfrond op landkaarten. Heb je al eens gekeken waar de evenaar ergens getekend is? Bij ee realistische wereldkaart zou die in het midden horen te liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je aanname is onjuist. Chinese wereldkaarten hebben China in het midden.
Amerikaanse wereldkaarten hebben de VS in het midden. Vooral tijdens de Koude Oorlog was dit populair: "putting America in the center and cutting Russia in half."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja inderdaad iedereen zet zichzelf in het midden, want iedereen veronderstelt zich zelf als middelpunt van het universum...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
China betekent dan ook 'rijk van het midden'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 en weer wat geleerd... dankje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en Australie gooit de boel zelfs op z'n kop.
De eerste ontdekkingsreizigers ( Columbus ,magelhaen enz) zijn allen vertrokken van het oude continent met kaarten van Mercator. Daarom is het centrum gelijkgesteld met het vertrekpunt : maw Europa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interpretatie keuze van degene die de bol vertaalt naar een plat vlak. Een wereldbol als referentie is een betere keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe hoeft dat niet zo te zijn ; dat is hoe we het hier doen (euro-centrische kaart), maar in andere delen van de wereld komen americo-centrische en eeh... azie-centrische (ken de term niet) kaarten echt ook voor. Hieronder een link naar zo'n americo-centrische kaart.

We hebben nu eenmaal de neiging om onszelf in het middelpunt van de wereld te plaatsen, en voor europeanen is dat Europa, Amerikanen Amerika en Aziaten Azie. Ook op de kaarten komt dat terug.

Dat je de bij ons overbekende euro-centrische kaart echter het meest tegenkomt heeft, behalve dat van hieruit het grootste deel van de wereld is ontdekt en de meeste kaarten zijn gemaakt, nog een andere, meest voor de hand liggende reden :

Daar, midden door de grote oceaan, tussen Azie en Amerika, is de grootste lege plek op de kaart waar je hem ' door kunt knippen' zonder ook maar één stukje land te raken of af te splitsen van haar continent ; tussen Rusland en Alaska.

Op eender welke andere plek op aarde ga je door meerdere landen en/of continenten heen, wat natuurlijk minder logisch is, want wij hebben nu eenmaal een voorkeur voor ' hele' dingen, en dergelijke kaarten geven het beste totaal-overzicht.

Toegevoegd op 10-06-2009 13:09:50
En nog een azie-centrale kaart gevonden. Ze zijn er zat, vooral als je in de 'lokale talen' gat zoeken, maar die spreek ik niet. Worldmap geeft echter al aardig wat hits.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
+1 voor de afbeeldingen in je links!
Twee grappige kaarten.

Worldmap- Upside-Down
Oceania Map - Orthographic Projection