Hoe zoek ik een omgekeerde formule?

Hoi , ik moet voor een opdracht van Wiskunde de omgekeerde formules geven van :

a=17 + n x 8

p=3 x q - 5

h=153 +7 x m

''Zoek bij elke formule de omgekeerde formule. Gebruik daarbij eventueel de pijlvoorstelling. Vergeet de haakjes niet."

Ik heb alleen geen idee wat ik nou moet doen, Ik doe een thuisstudie HAVO en ik vind niets terug over formules omkeren enkel hoe je gewone formule's oplost.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog nooit van pijlvoorstelling gehoord, kan je dat toelichten? Trouwens, goed dat je zo'n thuisstudie doet!

Het beste antwoord

Je hebt drie formules waarin a, p en h worden uitgedrukt door n, q en m (resp.) en verschillende rekenkundige transformaties (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen etc.). Als ik bijvoorbeeld 2 invul voor n in de eerste formule, dan wordt a = 17 + (2) x 8 = 17 + 16 = 33.

Wat er waarschijnlijk van je gevraagd wordt is om n, q en h uit te drukken in a, p en h. Ik doe het eerste voorbeeld voor, daarna moet je wel doorhebben hoe het moet. Ik verander de formules even zodat het overzichtelijker wordt:

a = 17 + 8n (8n = 8 x n)
p = 3q - 5
h = 153 + 7m

Om de formule voor a om te draaien, moet je dus kijken hoe je n kunt 'isoleren', dus dat n op zichzelf staat, en dat alle andere getallen, plus- en mintekens etc aan de andere kant van het =-teken.

a = 17 + 8n

Een eerste stap is om van beide kanten van het =-teken 17 af te trekken:

a = 17 + 8n (-17)
a - 17 = 8n

De kant van a heeft geen 17, dus dat wordt -17, de kant van n heeft al een 17, en 17-17 = 0. Wat je nu kunt doen om n te isoleren is door beide kanten te delen door 8. 8n is namelijk 8 x n, en delen door 8 doet de vermenigvuldiging teniet:

a - 17 = 8n (:8)

a/8 - 2,125 = n

Zo is n geïsoleerd, en uitgedrukt in termen van a. Probeer zelf de andere formules eens te doen, en kijk of je eruit komt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt a/8 - 2,125 = n eventueel nog 'mooier' maken door hem te schrijven als (a - 17)/8 = n. Zo vermijd je het gebruik van halve getallen, maar het is niet per se noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Na hier nog een paar uur zelf naar gezocht te hebben en mijn zusje te hebben gebeld die net met een 8 geslaagd is voor wiskunde VWO en daar nog een uitleg van te hebben gehad ben ik nu redelijk in staat de formules om te keren. Erg bedankt voor je uitgebreide uitleg en het is niet voor niets geweest aangezien het een bevestiging is dat mijn aangeleerde methoden klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!