wat is materie?

Wat is materie?

is materie vuur, steen, hout, zand, enzovoort
klopt dit? Betekent dit materie hier boven

Toegevoegd na 13 minuten:
Met enzovoort bedoel ik alles wat er ook mee te maken heeft zoals ijzer rubber plastic hout zilver goud glas en kleding

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (3)

Steen, hout, zand zijn inderdaad meterie.
Vuur is dat niet. Vuur is warmte-energie die vrijkomt bij het verbranden van materie.
En wat je met enzovoorts bedoelt, daar is geen uitspraak over te doen.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met enzovoort. Bedoel ik mee alle dingen die er ook mij te maken hebben zoals ijzer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eigenlijk bestaat alles wat je vast kan houden wel zo'n beetje uit materie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met enzovoort bedoel ik alles wat er ook mee te maken heeft zoals ijzer rubber plastic hout zilver goud glas en kleding
Reddie
9 jaar geleden
Wat MrTomaat zegt geeft je wel wat "houvast".
Maar lucht kun je niet zo gied vasthouden, maar is wel materie. Net als vele andere gassen.
Vuur, licht, elektrische- en magnetische krachten zijn géén materie.
Dus het enzovoorts kan oneindig veel omvatten, "zoals ijzer rubber plastic hout zilver goud glas en kleding", dat inderdaad materie is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus ijzer rubber plastic hout zilver goud glas en kleding
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus ijzer rubber plastic hout zilver goud glas en kleding
zijn materie sorry ging iets mis
Materie is een verzamelnaam voor alle onze bekende stoffen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat zijn stoffen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
materie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Materie zijn vaste stoffen ,vloeistoffen of gassen , ieder met zijn eigen eigenschappen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ook elementaire deeltjes vallen onder de term 'materie'. Aangezien materie en energie feitelijk twee verschijningsvormen zijn van hetzelfde, is ook energie een vorm van materie. Energie heeft dan ook massa.
Materie kan je omschrijven als gecondenseerde energie. Gemakkelijk gezegd alles dat niet uit pure energie bestaat, is materie.

Zoals al werd weergegeven is alles dat je kunt vastpakken opgebouwd uit materie. Maar vergeet niet dat een heleboel dingen die je niet kunt vast pakken ook bestaat uit materie, zoals gas en plasma.

Het meest gemakkelijke dat je kan zeggen is dat materie datgene is dat is opgebouwd vanuit de elementaire deeltjes:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elementair_deeltje#mediaviewer/File:Standard_Model_of_Elementary_Particles.svg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elementair_deeltje

Wat tastbaarder (maar iets minder correct, maar bruikbaar voor bijna 100% van wat je op aarde tegenkomt), alles wat vanuit protonen, neutronen en / of elektronen is opgebouwd is materie.

Hout, steen, zand, maar ook lucht is gewoon materie.
Vuur is lastiger, ik denk dat je de vlam bedoelt. Als iets brandt, geeft het in principe een kleurloze vlam. Zodra een vlam kleur heeft, komt dat omdat er atomen in zitten en afhankelijk van de temperatuur en de hoeveelheid zuurstof kan dat varieren. Een vlam bestaat dus eigenlijk vanuit het merendeel energie, maar er zit ook materie in.

Toegevoegd na 6 minuten:
Toevoeging op:
Wat tastbaarder (maar iets minder correct, maar bruikbaar voor bijna 100% van wat je op aarde tegenkomt), alles wat vanuit protonen, neutronen en / of elektronen is opgebouwd is materie.

Protonen en neutronen en elektronen gecombineerd zijn atomen, atomen gecombineerd worden molekulen (voor de piepers, metaal / zout rasters schaar ik hier ook even onder).
Door de variatie kan je oneindig veel verschillende stoffen maken. Van nylon tot boomschors (wat vanuit dezelfde atomen is opgebouwd), van een monitor tot de vloerbedekking. Dit is allemaal materie, ook de aarde waar je op loopt. Al het sterrenlicht dat je 's nacht ziet is afkomstig van sterren, ook een grote bol materie. De maan, de vulkanen, de lava, de balpen, de jurk die je draagt. Het is allemaal materie.