Echt goed waarom weet ik niet. Veel dieren doen dit instinctief. Ik denk omdat ze in alle rust willen sterven. Doodgaan is een vorm van tot rust komen, totale rust. Dat gaat beter zonder prikkels uit de omgeving.
Ze kennen nu eenmaal niet de menselijke emoties om bij dierbaren te willen zijn gedurende hun laatste momenten op aarde. Dingen als afscheid nemen of angst voor de dood kennen ze niet. Een dier heeft wel overlevingsdrang, maar weet/voelt ook wanneer het klaar is. Dat heeft te maken met instinct en niet met emotie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als een kat voelt, dat zijn einde nadert wil hij alleen zijn en in alle rust doodgaan. Dat doen ze bij voorkeur niet op hun eigen terrein. De kat van mijn buren is in mijn tuin doodgegaan en dat is normaal voor die dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
katten denken of voelen helemaal niet dat ze doodgaan.
wel kunnen ze zich erg ziek of anderszins akelig voelen.
op zo'n moment zijn ze kwetsbaar, en willen ze niet opvallen.
reden genoeg om een rustig teruggetrokken plekje op te zoeken.
13 jaar geleden
Een dier(kat)heeft totaal geen benul van doodgaan. Wel voelt het dier dat het zwak wordt. Omdat in de natuur de zwakke een prooi is voor de sterkere zoekt het dier een schuilplaats op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik compenseer je even, je antwoord is juist.
Als een kat zich helemaal niet goed meer voelt kan deze inderdaad ergens wegkruipen. Dit gebeurt wel pas als de kat zich echt slecht gaat voelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat deze antwoorden compleet, maar ook compleet fout zijn. Ik had immers zelf op jonge leeftijd een zware doodervaring en dan ben je plots volledig aan je lichaam en overlevingsinstinct overgeleverd. Wat er volgens mij fysisch gebeurt, werd deels ontdekt in een grondig wetenschappelijk onderzoek in Engeland waar men stomverbaasd was over het feit dat nu meer mensen in kritische toestand overlijden in het ziekenhuis, dan het aantal zwaargewonde soldaten na de slag bij Waterloo: Het lichaam sluit zelfs levensfuncties af om alles op alles te zetten om te overleven, waar ze in een ziekenhuis alle essentiële levensfuncties met machines tegelijk heractiveren en daardoor wellicht omgekeerd de overlevingskansen... doen afnemen.

Over de conclusies is men het niet eens, maar omdat ik over dit soort vragen al heel mijn leven nadenk, denk ik dat het eerder zo is, dat zoogdieren (ook mensen dus) vanuit het lichaam zich compleet terugtrekken als hun ingewanden kapot zijn (ik maakte het mee met een kat die mijn Tervuerense Herder ooit aanviel, maar mijn hond ging tot blijkbaar toen het uiterste in een verdedigingstoestand die ik nog toen nooit bij hem merkte, omdat hij eigenlijk geen haat en zelfs te weinig gevaar kent vanuit de opvoeding die ik hem gaf). In een aantal gevallen overleven deze beesten die trouwens. Ik had zo ook al een visionaire droom over mijn oudste dochter die zich in een crisissituatie opofferde voor het gezin en van heel hoog naar beneden sprong, waarbij ze haar rug en benen brak, en ik mij herinner in de droom dat ik hoopte dat haar ingewanden hopelijk niet te zwaar kapot waren dat ze door shock uiteindelijk zou doodgaan, een logica die ik onbewust had want tot voor die droom wist ik niet dat dit een wetenschappelijke benadering kon zijn.

Adrenaline zorgt BINNEN de gevaarssituatie voor bijna onverklaarbare krachten, nadien dient heel het lichaam zich te focussen op de basale functies.

Nog een geval: Ik voerde in Roeselare een baasje en zijn zwaar overreden hond naar een dierenarts in Izegem en zij knuffelden elkaar tot zijn trouwste metgezel in liefde met hem verdween in de dood. Dit is een erg, maar tegelijk een zeer, zeer mooi verhaal want het diertje verouderd niet meer in de ogen van dat baasje en zal bij hem blijven leven tot die zelf zijn ogen sluit.

Levende dieren willen overleven, en dat moeten ze nu eenmaal soms alleen doen in extreme omstandigheden. Ook als het niet lukt, en ze geloven op dat moment ook in go(e)d...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dieren dus ook een kat weet heus el als ie dood gaat. mensen denken soms nog minder dan dieren. hier.