Waarom kan ik niet slapen?

Ik kan niet slapen en lig vaak tot 4 uur snachts wakker als ik om 12 uur naar bed ga. Ik gebruik slaappillen ( 5 mg melatonine ) omdat ik vroeger ook nooit kon slapen. Sinds 14 augustus laten echter ook deze pillen me in de steek. Ik gebruik ze sinds 2007.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je gebruikt niet voor niets slaappillen. Kennelijk heeft de huisarts je die ooit voorgeschreven omdat je niet kon slapen. Ik weet niet wat er veranderd is in je leven, maar uit eigen ervaring weet ik dat slapen moeilijk gaat als je gestresst bent (om wat voor reden dan ook), als er veranderingen gaande zijn (nieuwe baan, verhuizing, werkloos geworden, relatieproblemen, noem maar op) of als je van slaap een soort bezit maakt: ik moet en zal slapen! Ga naar bed als je er echt zin in hebt, als je moe begint te worden. Of ben je zo gewend aan de slaappillen dat je niet meer op natuurlijke wijze in slaap kunt vallen? In dat laatste geval moet je de slaappillen vaarwel zeggen. Probeer te relaxen 's avonds. Dus niet te veel input: geen internet, geen computer, geen communicatie, geen tv, dat soort dingen. Misschien overdag iets actiever worden zodat je 's avonds moe bent. Ik weet niet wat er speelt bij je. Slapeloosheid is vreselijk, ik weet er alles van. Vaak is het ook een fase waar je doorheen moet. Geef je er maar aan over. Uiteindelijk slaap je wel, al is het dan op stomme tijden en veels te kort. Stel, je slaapt een nacht niet of nauwelijks, ga er dan toch vroeg uit en doe allerlei dingen. Wees actief tot een uur of 23.00. Dan ben je zo bek af dat je wel slapen kan. Proberen in een ritme te komen. En misschien heb je wel veel minder slaap nodig dan jezelf denkt. Experimenteer maar een beetje met tijden. Kan geen kwaad. Sterkte.

Neem uw aanloop voor het slapen gaan en de omstandigheden op de slaapkamer eens onder de loep. Verstandig is, om minstens een half uur voordat u wilt gaan slapen, te stoppen met de dagelijkse activiteiten. Zet de tv uit en ga rustig even iets lezen, maak nog een kort ommetje buiten of wat dan ook, dat kan zorgen dat u al een beetje tot rust komt in uw hoofd. Zorg dat u uzelf aanpast aan het slaapritme dat het beste bij u past. Misschien is om middernacht naar bed gaan wel te laat voor u, waardoor u alweer een beetje over de eerste slaap heen bent. Experimenteer eens met de tijden, waarop u naar bed gaat. Drink 's avonds laat geen koffie of thee meer. Liefst ook geen alcohol. Dit bevordert de slaap niet. Verder is het belangrijk dat u een frisse en schone slaapkamer heeft. Zorg voor goede ventilatie. Zorg dat het goed donker is in de kamer. Gebruik de kamer verder niet als werkkamer. Als u deze punten een in de gaten houdt, dan zou het zo maar kunnen, dat u beter gaat slapen. Het is in elk geval het proberen waard.

Misschien lig je te piekeren of heb je zelfs een onderliggende depressie, eet je (te veel) voordat je naar bed gaat, is de temperatuur in je slaapkamer niet goed, heb je een slechte matras, heb je vitaminegebrek, te weinig lichaamsbeweging etc. Je geeft weinig informatie zodat er alleen maar een algemeen antwoord gegeven kan worden. Op zich is melatonine geen slecht idee. Het is een lichaamseigen stof, die minder aangemaakt wordt naarmate we ouder worden. Als 5 mg niet werkt dan zou je L-Tryptofaan, waarvan melatonine gemaakt wordt kunnen overwegen, maar overleg dat met je huisarts. Ik denk dat je ook naar andere oorzaken moet zoeken.

Probeer de achterliggende reden van je slapeloosheid te achterhalen (mocht je dat nog niet geprobeerd hebben). Denk je veel na, pieker je of heb je misschien lichamelijke klachten of lig je niet lekker? Als je (overmatig) piekert zou je daar iets aan kunnen doen in de vorm van een zelfhulpboek lezen of in therapie gaan voor een piekerstoornis. Er zijn zeer goede behandelmethoden hiervoor. Als je niet lekker ligt kan je bedenken of je matras misschien wel geschikt is voor jou? Ook een goed kussen doet wonderen. Als je pijn hebt, kan je hierover met je dokter praten om hier voor te behandelen. Als je moeilijk kan ontspannen kan je ontspanningsoefeningen gaan doen (de body check bijvoorbeeld, even googlen). Je zou ook kunnen overwegen te gaan mediteren of op yoga te gaan. Daar leer je aandacht te hebben voor je eigen ik in het hier en nu. Ontspannen staat hierbij centraal. Wat betreft medicatie zijn er vele soorten wat je kan proberen afgezien van melatonine. Je kan bijvoorbeeld diazepam proberen (nadeel: werkt verslavend bij lang gebruik), en er zijn bepaalde antidepressiva die je met lage dosering kan gebruiken als ontspanmiddel zodat je in ieder geval in slaap komt. Gebruik in ieder geval geen alcohol om in slaap te komen, ook al werkt het misschien effectief, het zorgt ervoor dat je niet diep slaapt dus niet voldoende uitrust. Sterkte!

Als ik niet in slaap kan vallen,sta ik gewoon weer op en ga wat doen.Het heeft geen zin om in bed te blijven liggen als je niet kan slapen,tenzij...hahaha.Maar serieus,als je in bed ligt te draaien rust je toch niet.Dus gewoon opstaan en achter de pc gaan zitten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100