Waarom heb je natuur- scheikunde nodig voor een opleiding tandheelkunde ?

Hallo,

Ik wil later graag tandarts worden, en heb het een en ander alvast opgezocht op Google. Daar vond ik dat is Nask in mijn profiel moest hebben. Ik kan me namelijk niet voorstellen waarom ik Natuurkunde in mijn profiel zou moeten hebben, als ik een tandheelkunde opleiding wilt gaan doen ?

Hoop dat jullie me kunnen helpen, en me wijzer kunnen maken !

Bij voorbaat dank!

Mvg,
-Mirella.

Scheikunde is wat meer voor de hand liggend dan natuurkunde, omdat je als tandarts gedurende je opleiding ook een gedeeltelijke medicijnenstudie moet doen. Natuurkunde heeft de tandarts nodig in zijn praktijk van alledag. Hij/zij legt vullingen, dient te weten hoe hard bepaalde materialen zijn, of deze slijtvast genoeg zijn, welke stoffen de sterkste hechting hebben enz. enz. Leuke en goede vraag en dus een plus van mij.. Groet, Ton

Geen idee maar ik als leek kan me der wel wat bij voorstelllen. Krachten tussen tanden hie verhouden ze zich. Adhesie cohesie van lijn producten. Wiskunde ja das overal wel goed bij. Dus is het noodzakaelijk. Denk het wel ja. Ps typen op een iphone is lastig.

Een advies geen antwoord. Als je toch toevallig de tandarts zelf bezoekt. of de ortho? Kan hij of zij het uitleggen. zij hebben het meeste verstand ervan.

Een opleiding voor tandarts (opleiding Tandheelkunde) heeft als vooropleiding VWO met het NG-profiel (NG staat voor Natuur en Gezondheid) of het NT-profiel (NT staat voor Natuur en Techniek) mét Biologie (als keuzevak). Op de middelbare school, HAVO en VWO-niveau moet je in de bovenbouw kiezen voor een profiel. Deze profielen hebben een aantal verplichte vakken en een aantal vakken in het vrije deel. In het NG-profiel zit als verplicht vak Biologie, Scheikunde en Wiskunde. Als profielkeuzevak kun je dan kiezen voor Natuurkunde, maar dit is niet verplicht. Het gaat erom dat je het NG-profiel hebt. Het is nu eenmaal bij de HBO en Universitaire studies vastgelegd welk profiel je als vooropleiding moet hebben. De vakken die in het verplichte deel van het profiel zitten zijn dus ook nodig/verplicht voor de door jou gekozen studie. Met andere woorden: Scheikunde moet je wel hebben voor de opleiding tandheelkunde, natuurkunde is niet verplicht. Biologie wel.