Wat is het verschil tussen meervoudige regressie analyse en MANOVA?

Statistische analyse. Wat is het verschil?

Ik ben bezig met een onderzoek wat bijna is afgerond.
Nu ben ik aan het kijken naar mijn analyse. Ik wilde een meervoudige regressie analyse doen. Nu ben ik aan het twijfelen of ook MANOVA zou kunnen.
Ik werk met SPSS dus alles kan, maar ik moet een keuze maken.

Zie de links.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Regressie_analyse#Meervoudige_lineaire_regressie

http://en.wikipedia.org/wiki/Multivariate_analysis_of_variance

http://www.surveymonkey.com/s.aspx?sm=NQTEKbITXeq_2bu6S8vGjlGg_3d_3d

NB Graag alleen antwoord als je hier iets over weet!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Ik ben geen statistiekdeskundige maar ik zit hier wel met Andy Field's "Discovering Statistics using SPSS" op schoot (ultieme aanrader trouwens, het helpt mij door mn scriptie heen).
Het enige waar ik totnutoe uitkom is dat je bij een MANOVA alleen categorische predictorvariabelen kunt hebben, terwijl bij regressie in principe zowel categorisch als continu kan..
Als je me ook ff kan uitleggen watvoor data je hebt, kan ik je mss verder helpen... wat zijn je afh en onafh variabelen en zijn ze categorisch of continu?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klik mijn link naar survey monkey even aan.
Ik maak gebruik van 5 samengestelde variabelen en 1 dichotoon modererende. Uit je antwoord maak ik op dat ik dus MRA moet gebruiken. Gezien ik varianelen gebruik die van 0-100% kunnen gaan of van 0 naar 120.