je reist met een snelheid van 1% van de lichtsnelheid hoelang doe je erover om heen en terug te gaan naar Neptunus

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

1% van de lichtsnelheid is dan ongeveer 3000 km/u. De afstand van de aarde tot Neptunus is 4.498.000.000 km. Die afstand moet je dan twee keer doen, want je gaat heen en terug. 4.498.000.000 km maal twee is 8.996.000.000. 8.996.000.000/3000 = 2.998.666,667 uur. Dat is ongeveer dus 2.998.667 uur!

Toegevoegd na 1 dag:
Ik bedoel 3000 m/s ipv 3000 km/u.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lichtsnelheid km/h:

1% moet je intypen als 0.01

afstand Neptunus

4.498.000.000 kilometer

t= s/ v = 4.498.000.000/ ( 0.01 x 1079252848,8)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste: Door slechts minimale correctie voor de tijd die Neptunus en de aarde afleggen (zie resultaat) terwijl je heen en weer gaat mag ik die negeren qua grootheid en om het begrijpbaar te houden.

Ten tweede: er is geen echte tijdscorrectie nodig vanuit de relativiteitstheorie want de vervorming is pas merkbaar als je echt dicht bij de lichtsnelheid komt.

Ten derde: Het resultaat hierboven kan niet kloppen als je gewoon nadenkt, want lichtjaren zijn veel verder (de dichtsbijzijnde ster - buiten de zon - staat ruim 4 lichtjaren ver).

Als je het simpel simpel wil meten, moet je zoals je leerde in de lagere school, teller en noemer vereenvoudigen:

Teller: Afstand (redelijk groot)
Noemer: Lichttijd (redelijk groot, let op = afstand, geen echte tijd!)

lijken, vergelijk je meteen met een lichtjaar, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtjaar

1. Afstand = 9 miljard kilometer heen en terug
2. Lichtjaar = 9 460,730 472 580 miljard kilometer:
3. Tijd = Afstand (km) / lichtjaar (duur), dus resultaat 1 / 2
ofte: 9/9460,73 X 365 (omzetting naar lichtdagen) X 24 (omzetting naar lichtuur) = 8,33 lichtuur

De fout die in de vraag zit en ook wat in de oplossing, is dat een lichtuur EIGENLIJK een afstand IS. Dus het hele juiste antwoord = 8,33 uur (en de afstand is 8,33 lichtuur).

Nachtelijke groetjes na een koude motorit...