Sta ik in een soort volière van kippengaas veiliger of juist onveiliger voor de bliksem ?

Situatie op mijn balkon is dat ik het heb vermaakt tot een volière door middel van kippengaas. Zou dit juist bliksem aantrekken? En/ Of zou het juist als afleider werken zodat het mij niet (direct) raakt ? Betonnen vloer, gietijzeren balustrade. Ik stond zonet op het volièrebalkon ( met sandalen) tijdens de bliksem, en toen schoot deze vraag mij te binnen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Mits die kooi geen hout bevat maar volledig van metaal is ben je juist veiliger in die kooi. Je bevindt je dan in een soort Kooi van Faraday, zie linkje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met of zonder hout is de kans op inslag klein. Daarnaast is dit afhankelijk van de omgeving. Als de kooi in een open veld zou staan met niets in de buurt is hij zonder hout veiliger. Maar aangezien er hoogstwaarschijnlijk meer punten in de buurt zitten die inslag kunnen veroorzaken is het antwoord dus relatief
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de volière ben je veiliger.

Op welke verdieping is je balkon en hoeveel verdiepingen heeft het huis/de flat? Staat er op het dak een bliksemafleider? Dus eigenlijk: 'Hoe groot is de kans dat de bliksem op je balkon/volière in kan slaan en dat jij in de volière zit?' Overslag vanaf de balustrade is niet uitgesloten, maar zolang er een andere weg met een betere aarde is, gebeurt er met jou in, naast of op je volière niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1ste verdieping, in een 4 hoge flat....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks aan de hand dus. De kans dat daar de bliksem inslaat is nihil. Ik acht als niet-meteoroloog de kans groter dat de bliksem inslaat op een hijskraan op een flat tegenover en dat die op je volière valt groter dan dat je bliksem in je volière slaat.