Heel zout en zuur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij zal het zoals citroensap smaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoutzuur is de belangrijkste component van maagzuur. Dus het smaakt zuur.

Het wordt ook gebruikt om basische stoffen minder basisch te maken, via de base/zuur reactie. Dus het is zuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat het ook in zwembaden gebruikt werd om de sterk basische chloor te neutraliseren. +
Zoutzuur smaakt zuur. Of je het lekker vindt is een kwestie van smaak maar die kans acht ik niet zo gek groot. Of je er bestand tegen bent hangt af van de concentratie. Pure azijn of citroensap is ook al een aanslag op zowel de smaakpapillen als op het slijmvlies van slokdarm en maag. Daarom worden dergelijke zure voedingsmiddelen verdund en in kleine hoeveelheden in onze voeding verwerkt.

Zoutzuur moet je zeker niet onverdund naar binnen kieperen omdat je weefsels erin oplossen. Verdund, en begin dan voorzichtigheidshalve met één druppeltje op een groot glas water, zou je het kunnen proeven. Dan kan het geen kwaad. Zoutzuur is het belangrijkste bestanddeel van je maagzuur, weliswaar ook niet al te geconcentreerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoutzuur smaakt zuur, maar niet zout of zo , het heeft dus alleen een zure smaak zonder bijsmaken.
Dat komt omdat alleen het proton de smaak veroorzaakt, het -lichaamseigen Cl- ion- geeft geen smaak omdat het overal in het lichaam aanwezig is , dus ook in de tong.
Het smaakt dus puur zuur maar proef het alleen sterk verdund.In de maag is de max concentratie ongeveer 1 mol per liter,dus 36.5 gram per liter, dus omgerekend ongeveer 3-4% oplossing.

Hierbij ga ik uit van een maximale dissociatie van het HCl.
Zoutzuur is uitermate agressief, het in de handel verkrijgbate zoutzuur is max 30-37 % en lost -op goud en platina na zowat alles op.

Sterk verdund zoutzuur smaakt dus niet naar azijn- of citroenzuur. Deze zuren zijn zwak, slechts een heel klein deel van deze opgeloste zuren splitst H+ af en daardoor bereiken ze veel minder snel de lage pH van zoutzuuroplossingen.(dissociatiegraad ongeveer 60% tegenover ongeveer 0.03%!! dissociatiegraad die Azijn- en citroenzuur bewerkstelligen.
De Citraat- en Acetaatgroep hebben een specifieke eigen smaak. Ze bufferen dan ook de pH ..

De gegeven dissociatiewaarden zijn onnauwkeurig, de temperatuur en de andere aanwezige componenten hebben hier een grote invloed op.

het zijn dus in eigenschappen en smaak HEEL andere zuren en dat is maar goed ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof niet dat je zoutzuur wilt drinken want ik vermoed dat je dat niet kan navertellen zonder dat je het ziekenhuis bezoekt al dan niet zelfstandig

Toegevoegd na 3 minuten:
ah sorry ik las de vraag verkeerd. Ik vermoed dat het niet echt een smaak heeft en als het een smaak heeft zou het mss het dichtst in de buurt komen met maagzuur, oprisping of overgeefsel.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die smaak van maagzuur heeft natuurlijk net zo goed te maken met de tientallen andere bestanddelen ervan, en heeft dus weinig te maken met de onverdunde smaak van zoutzuur (overigens is het zuur in maagzuur ook zoutzuur). -1