Omdat we dijken om de lage stukken hebben gelegd, en het water weggepompt.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De duinen zijn geen dijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duinen zijn natuurlijke dijken en hebben ook de functie om ons te beschermen tegen het water.
Omdat dit historisch zo is. En dijken plaatsen vele malen minder aarde/zand kost, dan het land op ....boven zee niveau te maken. Bovendien heb je dan zo verschikkelijk veel grond nodig. Grond overschot dat in Nederland niet als bergen opgestapeld ligt. Dat je wellicht alle bergen/heuvels aan grondstof uit Duitsland had moeten verplaatsen om dit te realiseren

Toegevoegd na 3 minuten:
Met Historisch bedoel ik dat iets van 40% van Nederland vroeger daadwerkelijk zee was, wat later ingepolderd is.
Plaatje bij antwoord
10 jaar geleden
Blijkbaar vonden de mensen die in dit gebied woonden het interessant genoeg om er te willen blijven. Vruchtbaarheid van de grond en het water, oorlog en vrede, handel en klimaat zijn allemaal redenen om je ergens te willen vestigen. Kennelijk namen ze op de koop toe dat er veel water was en hebben ze daarvoor allerlei oplossingen bedacht, te beginnen met dijken. Let wel dat heel veel huidige steden hoger liggen dan het omringende land en dat het daar dus beter wonen was; Utrecht, Groningen, Doesburg, Middelburg, Nijmegen. Die plekken zijn begonnen als gehucht, een kluitje van een paar boerderijen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je wilt weten hoe het komt dat een groot deel van Nederland lager ligt dan de zee en dan is het antwoord niet 'dijken' maar strandwallen en niet van de laatste 400 jaar maar van 5000 jaar geleden.

Tijdens de laatste ijstijd, zo'n 20.000 jaar geleden lag de Noordzee grotendeels droog. Daarna begon het ijs te smelten en liep de Noordzee vol water. De zeespiegel steeg 120 meter (1 meter per eeuw) en toen werden er ten westen van onze huidige kustlijn al strandwallen gevormd maar die werden weer afgebroken door het langzaam stijgende water.

Zo'n 5000 jaar geleden, toen de zeespiegel niet meer zo hard steeg (15 cm per eeuw) bereikte de zee zijn mees oostelijke punt en ontstond het eerste strandwalsysteem wat behouden is gebleven (bij Rijswijk/Voorschoten etc). Het zand van de strandwallen kwam uit zee door aanvoer tijdens stormen en onder invloed van getijdestromingen.

De uitleg van die getijdestromingen in de bron.

Door die getijdestromingen ontstond langs de hele Noordzeekust een natuurlijke barrière die het lager (lager dan de zee) gelegen achterland beschermde tegen de zee. Op sommige plekken werden de strandwallen onderbroken door zeegaten (monding Maas, Rijn en Vecht).

Er ontstond een soort waddenzee (op de huidige waddenzeeplek maar ook op een groot deel van Holland en het huidige IJsselmeer en een gebied in Zeeland). De zee kreeg steeds minder toegang tot deze gebieden en toen trad veenvorming op.

Pas veel later zijn we dijken gaan gebruiken om de meren die ontstaan waren droog te malen maar dijken zijn dus niet het antwoord op je vraag. Anders kunnen we net zo goed het hele gebied tussen Engeland en Nederland droog gaan leggen door middel van dijken. De strandwallen zijn de echte reden dat een groot deel van Nederland onder de zeespiegel KAN liggen.

Toegevoegd na 8 minuten:
In de bron duidelijke slideshow met dwarsdoorsnedes van de Nederlandse kust (6000-4000-2000-700 en 100 jaar geleden). In de afbeelding in geel de strandwallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn zoon heeft er net een toets aardrijkskunde mee geleerd. Strandwallen zorgden voor een moerassig wadden achtig gebied en daar konden de plantjes voor veen zorgen. Dat is daar laagveen geworden, of dat boven of onder de zeespiegel lag is mij onbekend maar later is door inklinking het grondoppervlakte lager geworden. In de hoogveengebieden kwam er dus hoogveen bovenop het laagveen.
De strandwallen zijn DE reden waarom een deel van NL onder de zeespiegel ligt.
Nederland ligt voor een groot gedeelte onder de zeespiegel omdat de bodem van drooggelegde moerassen begint te oxideren waardoor het maaiveld zakt. In ons land hebben we nu dus de merkwaardige situatie dat de polders lager liggen dan de riviertjes. Kijk maar eens op Google Earth naar het Gein, de Amstel, de Gouwe en de Vecht. Het omringende land ligt lager dan het riviertje, terwijl de historische situatie natuurlijk was dat het riviertje water afvoerde van het oorspronkelijke moeras.
Pas later zijn ook plassen drooggelegd waarvan de bodem zich onder de zeespiegel bevond en nog later binnenzeeën.