Is een eiland nog steeds een eiland als er een brug aan vast zit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, een eiland is een stuk land dat aan alle kanten door water is omgeven. Het aanwezig zijn van een brug is geen reden om het niet meer een eiland te noemen.
Een goed voorbeeld hiervan zijn de twee Griekse eilanden Evia en Lefkas die per weg met bruggen verbonden zijn met het Griekse vasteland. https://griekenland.net/nieuws/toerisme/twee-griekse-eilanden-per-weg-bereikbaar/ Bronnen:
encyclo.nl/begrip/eiland

Het beste antwoord

Dit is een definitiekwestie. Er zijn verschillende definities van "een eiland" en het is maar net welke definitie jij (en je gesprekspartner) hanteert.

De twee belangrijkste definities (naar mijn idee) zijn:

1) "Een eiland is geheel omsloten door water."
In dat geval is een brug geen reden om van een eiland een schiereiland te maken.

2) "Een eiland heeft geen droge verbinding met het land."
In dit geval wordt een brug door de meeste mensen wél als een verbinding gezien en is het eiland zijn status kwijt.

Maar geheel sluitend zijn beide definities ook weer niet, want wat doe je met een geval als de kanaaltunnel naar Engeland ?

Mocht je in discussie raken, dan is het goed om eerst even te kijken welke definitie jullie hanteren en vandaaruit beslissen wat wel en wat geen eiland is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In het gestelde onder twee behoudt het eiland als het regent dus weer wel de status van eiland.Immers de brug is dan nat.

Andere antwoorden (1)

"Een eiland is een landoppervlak dat aan alle kanten omringd is door water, maar kleiner is dan een continent en groter dan een rots of een zandbank.", volgens Wikipedia. Dus het maakt niet uit of het verbonden wordt met een brug; zolang het niet verbonden wordt met land, dan blijft het gewoon een eiland.