Waarom is de wereld nog niet overbevolkt?

Wetenschappers zijn het erover eens dat er rond 1800 zo'n 1 miljard mensen op de aarde waren. In 1960 waren het er rond de 3 miljard. Vandaag zijn het er rond de 6,9 miljard. We zien hier een ontzettende groei in populatie. Als we terugrekenen met deze factoren. Hoeveel mensen zullen er dan zijn geweest rond het jaar 1000 B.C.? Lijkt het niet alsof de populatiegroei pas een paar duizend jaar gaande is? In 3 miljoen schijnt schijnt de populatie gegroeid te zijn tot 150.000 mensen per vierkante inch op deze aarde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Er zit natuurlijk een grens aan de groei, alleen niemand weet waar die precies ligt. In de jaren '70 van de vorige eeuw was de Club van Rome er van overtuigd dat die grens nu al lang bereikt zou zijn, maar toch blijkt dat de aarde nog meer mensen kan hebben. We zijn nog steeds redelijk in staat om de mensen te voeden en de natuurlijke hulpbronnen zijn nog steeds niet uitgeput.

Er zijn gebieden waar véél meer mensen wonen dan de aarde daar kan dragen (zoals Nederland) maar dat weten we met import te compenseren. Als iedereen hier zijn eigen eten moest verbouwen, zouden we allemaal honger hebben. Er zijn ook minder welvarende gebieden waar de draagkracht wordt overschreden, en daar leven de mensen in bittere armoede.

De bevolkingsgroei zal waarschijnlijk afvlakken, want ook in de landen waar nu nog heel veel baby's geboren worden, wordt steeds meer aan geboortenbeperking gedaan. Dus die 15.000 mensen per vierkante inch gaan we nooit bereiken. Voor die tijd zijn we al lang gestopt met zo veel kinderen krijgen, of zijn we naar de ruimte verhuisd, of zijn we uitgestorven.

Zolang de mensheid zichzelf niet vernietigt zullen er altijd wel manieren gevonden worden om te kunnen blijven groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De groei is exponentieel hè, dus het gaat inderdaad steeds harder.
Uiteindelijk zijn er een paar mogelijkheden: er ontstaan - ook doordat we te dicht op elkaar te zitten - ziektes die een flinke uitdunning veroorzaken, of we maken (delen van) de planeet onleefbaar en roeien onszelf zo effectief uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kijkt naar de effecten van de mens op het milieu, kan je alleen maar concluderen dat de wereld overbevolkt is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je niet concluderen. Je kunt niet weten of het milieu positief of negatief is beïnvloed door de mens. Het is alleen maar giswerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, GISwerk! I love it!
Eigenlijk is de wereld al overbevolkt.Moest het natuurlijk op aarde aanwezige capaciteit aangesproken worden , zijn we al met de helft te veel. Door landbouwtechnieken , technische vooruitgang , maar ook helaas drastische ontbossing , overbevissing , verdwijnen van natuurlijke biotopen , opwarming .... en zo meer kunnen de rijke westerlingen het nog heel eventjes uithouden.

In ongeveer 1000 B.C. ware er wereldwijd naar ruwe schatting ongeveer 50 miljoen mensen , ruwweg het aantal inwoners van Italië vandaag.

De grote groei is er gekomen bij de industrialisering - tweede helft van de 19'de eeuw....vanaf dan begon de 'survival of the fittest ' ineens minder een rol te spelen door grote medische vooruitgang.
In een zeer korte tijd zijn (vooral de Westerlingen) ook genetisch beginnen te degeneren. Dit wordt voorlopig gecompenseerd door medische hoogstandjes. Maar wel voorlopig....

De evolutielijn (exponentiële ) zal in de zeer nabije toekomst zeer drastisch veranderen....hoe en wanneer is niet echt duidelijk.
Maar we staan heel dicht bij een absoluut verzadigingspunt.

Stel U geen Aarde voor met 100 miljard mensen :dat kan de Aarde niet dragen.

Hier nog wat heel interessante informatie via deze link