Is econometrie een wetenschap of toekomst voorspellen?

Op basis van de wet van de grote getallen macro-economische voorspellingen doen aan de hand van ingewikkelde rekenmodellen kan beschouwd worden als het voorspellen van de toekomst. Dat kan niet. Mag econometrie dan wel een wetenschap genoemd worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat een onzin. Is metereologie, het op basis van wiskundige modellen voorspellen van het weer in de toekomst dan ook geen wetenschap?
Ja. het is een wetenschap, waarmee o.a. verwachtingen betreffende de toekomst kunnen worden opgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is extrapolatie van bekende patronen. En daarom een soort van toekomstverwachting uitspreken. Ze voorspellen niet de toekomst, ze geven alleen aan wat de meest logische ontwikkelingen zijn. Op basis van kansverdelingen kan je dan besluiten op basis van welk model je je economische beleid wilt uitstippelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Modellen worden regelmatig gebruikt in de wetenschap om uitspraken te kunnen doen over iets wat (nog) niet werkelijk plaatsvindt, iets wat gesimuleerd moet worden. Het lijkt mij dat als de modellen voldoen aan wetenschappelijke maatstaven, wetenschappelijk onderbouwd zijn, econometrie wetenschap genoemd mag worden. Bij zo'n voorspelling zal toch ook wel een foutmarge berekend worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Econometrie is een wetenschap.
Het is op basis van macro economische gegevens een modelering maken, om de evolutie van de toekomst te kunnen begrijpen/voorspellen.

Zoals altijd werkt het model enkel als de parameters kloppen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Econometrie is niets meer of minder dan het in wiskundige modellen vatten en verklaren van economische verschijnselen. Het is gewoon een vorm van toegepaste wiskunde en dan vooral statistiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een wetenschap, maar net als meerdere wetenschappen, geeft het geen enkele garantie voor de toekomst! Eigenlijk is het dus een wetenschappelijk soort koffiedik kijken. Zo van....als aan alle voorwaarden wordt voldaan, zou het wel eens kunnen....